۱۳۹۸ دوشنبه ۱۵ مهر چاپ

جنجال مرغ‌های تریاکی!

جنجال مرغ‌های تریاکی!

اقتصاد میهن: «مرغ‌های تریاکی» عنوان شایعه‌ای است که در یکی دو روز گذشته سروصدای زیادی به پا کرد.

با این حال واکنش اهالی صنعت تولید مرغ چیزی جز تکذیب این خبر نیست. آنها می‌گویند این شایعات ریشه در رقابت‌های تجاری در بازار دارد و کسانی که می‌خواهند بازار مرغ داخلی را خراب کنند. فعالان این صنعت توضیح می‌دهند که هم استفاده از تریاک و هم هورمون در مرغداری هزینه سنگینی دارد و هیچ مرغدار عاقلی نمی‌آید هورمون و تریاک گران را صرف مرغ‌هایش کند و آن را با قیمت کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان بفروشد.

مرغ تا ۲۰ روز قبل از کشتار عاری از داروست

چند روز پیش مدیرعامل یکی از تشکل‌های بخش خصوصی مدعی شد که برخی از مرغداران به دلیل اطلاعات پایین تریاک را در آب حل می‌کنند و به مرغ‌ها می‌خورانند تا بیماری آنها از بین برود. تریاک یکی از آرام‌بخش‌هاست و اگرچه بیماری طیور را از بین نمی‌برد، اما بدن مرغ را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود مرغ دوره ۴۵روزه نگهداری در مرغداری تا زمان کشتار را بگذراند.در این زمینه رئیس سازمان دامپزشکی گفت، استفاده از تریاک جز این‌که بیماری را در مرغ‌ها مزمن‌تر می‌کند، نتیجه‌ای ندارد و بهتر است به جای استفاده از این‌چنین موادی،‌ از طریق مصرف داروها و پروبیوتیک به سمت درمان طیور برویم؛ البته علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی تأکید کرده که تا امروز هیچ گزارش رسمی به سازمان دامپزشکی از مصرف تریاک در مرغداری‌ها نرسیده است.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی اما این اتفاق را رد می‌کند و توضیح می‌دهد: «این خبر هیچ‌گونه سندیتی ندارد و کاملا از طرف انجمن ما تکذیب می‌شود. شاید در ۲۰‌سال گذشته مرغداران از سر ناآگاهی و پیشرفت‌نکردن طب طیور اقدام به این کار می‌کردند تا جلوی بیمارشدن مرغ‌ها را بگیرند که البته تریاک چنین خاصیتی هم ندارد ولی درحال حاضر با پیشرفت تجهیزات پزشکی و پیشگیری از شیوع بیماری‌های مختلف هیچ نیازی به مصرف موادمخدر وجود ندارد.»

او ادامه می‌دهد: «این امکان هم وجود دارد که از حدود ۲۵‌هزار مرغداری که درکشور داریم، برخی باشند که از سر ناآگاهی و نداشتن سواد لازم به مرغ‌هایشان تریاک بدهند که این افراد قطعا از مسائل بهداشتی بی‌اطلاع و از علم روز بی‌خبر هستند، وگرنه هر فرد عاقلی می‌داند که مصرف تریاک هیچ تاثیری روی بیماری و پیشگیری از آن ندارد.» یوسفی با اشاره به این‌که حتی مکمل‌ها و داروهایی که به مرغ‌ها داده می‌شود عاری از مواد مخدر هستند، ادامه می‌دهد: «حتی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و ویتامین‌ها هم ۲۰ روز قبل از کشتار مرغ‌ها باید قطع شوند. دامپزشکان ناظر در کشتارگاه‌ها هم وظیفه‌شان دقیقا همین است که وضع مرغ‌ها را قبل از کشتار بررسی کنند، به همین دلیل واقعا بعید است که یک مرغدار اقدام به دادن موادمخدر به مرغ‌های خود کند، چون چنین مرغ‌هایی قبل از کشتار حتما برگشت داده می‌شوند

نه هورمون و نه تریاک، هیچ‌ کدام واقعیت ندارد

برومند چهارآیین، عضو هیأت‌مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی هم مصرف تریاک در مرغداری‌ها را تکذیب کرده و می‌گوید: «شایعه مصرف تریاک در مرغداری‌ها را از پایه و اساس کذب می‌دانم و تأکید می‌کنم که در هیچ‌کدام از مرغداری‌ها چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد، چون اصلا لزومی ندارد که به مرغ‌ها موادمخدر داده شود.» او ادامه می‌دهد: «همه ما می‌دانیم که موادمخدرها فقط برای تسکین درد استفاده می‌شوند که هیچ مرغی نیاز به موادمخدر ندارد. مطرح‌کردن این شایعه‌ها از طرف کسانی است که می‌خواهند با ارزان‌کردن مرغ، گردش مالی ۱۲۵‌هزار‌میلیارد تومانی صنعت طیور گوشتی را پایین بیاورند، چون وقتی مرغ به قیمت منطقی خود می‌رسد، سود این افراد دوبرابر می‌شود.»

چهارآیین درباره این‌که شایعه مصرف هورمون در مرغ‌ها هم بی‌شباهت به شایعه خوراندن تریاک به آنها نیست، توضیح داد: «دادن هورمون به مرغ‌ها یک اشتباه لفظی بود که این تصور اشتباه را بین مردم ایجاد کرد که اگر مرغ‌ها زودتر چاق می‌شوند، به خاطر مصرف هورمون است. تا ‌سال ۲۰۰۵ آنتی‌بیوتیک‌هایی به مرغ‌ها داده می‌شد که جذب غذا را در آنها بالا می‌برد و همین باعث افزایش وزن آنها می‌شد. متاسفانه همان زمان افراد بی‌اطلاع این ماجرا را به‌عنوان مصرف هورمون بین مرغ‌ها مطرح کردند که آن هم از بیخ و بن تکذیب شد.»

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها