۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۷ مهر چاپ
ادعای جنجالی رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران؛

فروش سالانه 700 هزار تن شن و ضایعات به دولت به نام گندم !

فروش سالانه 700 هزار تن شن و ضایعات به دولت به نام گندم !

اقتصاد میهن: کیفیت نان همواره یکی از دغدغه هایی بوده که از دیرباز مورد بحث قرار گرفته است. صنف نانوایی همواره با متهم کردن تولیدکنندگان آرد به تهیه و توزیع آرد بی کیفیت، توپ پخت نان های بی کیفیت را در زمین این صنف می اندازد و در مقابل تولیدکنندگان آرد،ضمن رد این اتهام با تاکید بر رعایت استاندارهای اجباری، از سلامت 99/9 درصدی کیفی آردهای تولیدی خبر می دهند.

در همین راستا رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران ضمن دفاع تمام قد ازکیفیت آردهای تولیدی در کارخانه های کشوراز فساد گسترده در سیستم خرید تضمینی گندم  کشور خبر داد و گفت: متاسفانه به دلیل اهمال کاری وزارت جهادکشاورزی ما شاهد ورود سالانه  700هزار تن ضایعات همچون شن و خاک و ضایعات گندم به ارزش 1000  میلیارد تومان به عنوان گندم، به سیلوهای خرید گندم هستیم.

سیدمحمدرضا مرتضوی  که در جریان بازدید خبرنگاران رسانه های گروهی از کارخانه آرد دماوند سخن می گفت، با بیان اینکه در سه سال گذشته بارها و بارها فساد گسترده شکل گرفته در سیستم خرید تضمینی گندم را به وزیر جهادکشاورزی گوشزد کرده ایم، اما متاسفانه توجهی به آن نشده است، تصریح کرد: دلالان، ضایعاتی همچون شن و خاک را با گندم مخلوط کرده و به سیلوهای خرید تضمینی گندم تحویل می‌دهند، به نحوی که طبق بررسی‌های ما سالانه ۷۰۰ هزار تن ضایعات با گندم مخلوط شده و به دولت فروخته می‌شود که به معنای آن است که سالانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از بودجه بیت‌المال خارج شده و به جیب‌های "خاص" می‌رود.

وی با اشاره به اینکه  متاسفانه یک سیستم مافیایی و فساد گسترده در سیستم خرید تضمینی گندم شکل گرفته که بارها در مورد آن به وزیر جهاد کشاورزی هشدار دادیم اما جوابی که از ایشان شنیدیم این بود که "اشکالی ندارد به جیب کشاورز می‌رود"،افزود: ما مطمئنیم این اقدامات کار کشاورز نیست بلکه کار دلالانی است که گندم را از کشاورز خریده و به دولت می‌فروشند و دست برخی از مدیران نیز در کار است.

عضو کانون صنایع غذایی ایران اظهار کرد: طبق قانون در فرایند خرید تضمینی گندم برای جلوگیری از تحویل ضایعات و شن و خاک همراه گندم، باید از توری استاندارد ۲۰*۲ استفاده کنند اما مسوولان مربوطه برای آنکه تخلف خودشان را بپوشانند، به‌ جای استفاده از توری استاندارد از توری غیر استاندارد ۲*۲ که ضایعات و شن و خاک را از خود عبور نمی‌دهد در مراکز خرید گندم استفاده می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر هم وزیر بهداشت و هم رییس سازمان ملی استاندارد در این مورد و تاثیر منفی آن بر سلامتی مردم هشدار داده‌اند اما متاسفانه وزیر جهاد کشاورزی به آنها توجهی نکرده است. رییس انجمن‌ آردسازان با بیان اینکه گندم ورودی به کارخانه‌های آرد به طور متوسط ۱۰ درصد آشغال و ضایعات دارد، اظهار کرد: در یک نمونه رییس یکی از دستگاه‌های نظارتی از یک کارخانه دولتی آرد بازدید کرد و شخصا دید که گندم موجود با 18 درصد آشغال و ضایعات مخلوط است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها