۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۷ فروردين چاپ
تقابل تازه وزارت ارتباطات با سخنران مشهور اصولگرا؛

"پاداسکای" رائفی‌پور جنجالی شد!

اقتصاد میهن: رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات خبر داد که این وزارتخانه از عاملان پاداسکای، سامانه‌ پارازیت GPS، شکایت کرده‌اند؛ سامانه‌ای که حالا علی اکبر رائفی‌پور مسوولیت آن را پذیرفته است.

سید جمال هادیان در پاسخ به این که اخیرا رائفی‌پور ادعا کرده فشارهایی بر شرکت ایشان برای خرید سامانه‌ پاداسکای آنها وارد شده و به نوعی این فشار را به وزارت ارتباطات منسوب کرده‌اند، گفت: اگر درست حدس زده باشم، پاداسکای سامانه‌ پارازیت GPS هست. تولید پارازیت به هر نحو یک کار غیرقانونی است و البته روی GPS علاوه بر غیرقانونی بودن، بسیار خطرناک هم هست. هادیان افزود: در چند ماه اخیر نزدیک بود پارازیت GPS یک فاجعه ایجاد کند و هواپیمایی در یکی از فرودگاه‌ها سقوط کند. ما هم حسب وظیفه قانونی از عامل پارازیت که نمی‌دانیم چه کسی بوده است به دادگاه شکایت کردیم و خواستیم شناسایی شود و گزارشش را به شورای عالی امنیت ملی هم دادیم.

او گفت: اینکه ایشان بنا به اظهارات خودشان عامل این پارازیت خطرناک و حادثه ساز باشند و هنوز با او برخورد نشده جای تعجب است و قطعا برخوردی خیلی قاطع‌تر از ادعای ایشان مبنی بر ابلاغ به حراست‌ها برای عدم خرید سامانه مذکور می‌طلبد. دوشنبه شب، علی اکبر رائفی پور در توییتر در واکنش به کاربری به نام «آزاده» که توییت کرده بود «با اعلام آذری جهرمی مبنی بر احتمال صدور مجوز برای استفاده از پهپاد در خدمات پستی؛ رائفی‌پور دستور استقرار سامانه‌های پاداسکای برای مقابله با ریزپرنده‌ها را در سراسر کشور صادر کرد»،  نوشت: « شما توییتری‌ها یه شوخی می‌کنید، آقای وزیر جدی می‌گیرند، اونوقت هزینه‌شو ما باید بدیم! باورتون میشه بعد از رونمایی سامانه پاداسکای و شوخی آخر کلیپ، برخی آقایون بشدت ناراحت شدند و به حراست‌های ادارات گفتند سامانه ما رو نخرن! از فرداش رسانه‌های پوششی‌شون هم شروع کردن به حمله به ما!»

پاداسکای چیست؟

سال گذشته علی اکبر رائفی پور با انتشار ویدئویی از سامانه بومی "پاداسکای" رونمایی کرد. به گفته رائفی‌پور این سامانه توسط مجموعه مصاف که مدیریتش بر عهده خود اوست و به سفارش یک وزارتخانه تولید شده است. او البته نام وزارتخانه مزبور را اعلام نکرد. اما این سامانه چیست؟ ظاهرا این پروژه پس از ماجرای شلیک سپاه به یک کوادکوپتر در تهران در سال ۹۵ آغاز به کار کرده است. در آن مقطع شلیک به یک کوادکوپتر خصوصی در حوالی میدان انقلاب تهران بازتاب گسترده‌ای داشت و نهایتا منجر به ممونوعیت پرواز کوادکوپتر‌ها شد.

به گفته رائفی‌پور پس از آن ماجرا به این نتیجه رسیده هر کسی می‌تواند با اقدام کوچکی تهدید امنیتی ایجاد کند در نتیجه به فکر تولید سامانه اخلال‌گر ریز پرنده‌ها افتاده است.این سامانه به گفته رائفی پور می‌تواند در شعاع چند کیلومتری سوژه را شناسایی و با استفاده از "جمینگ" یا همان اخلال در سیستم راداری، "جی‌پی‌اس" هدف مورد نظر را از کار بیاندازد. این موضوعی است که انتقادات زیادی را برانگیخته است و از دید منتقدان خطرناک است.این سامانه با ارسال پارازیت روند حرکت هدف را مختل می‌کند. و بیشتر در محیط شهری کاربرد دارد.

البته ظاهرا نمونه مشابه سامانه مورد نظر رائفی پور در نهاد‌های نظامی وجود دارد، روزنامه اعتماد در این باره نوشته است: "نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی براساس آخرین اخبار منتشر شده، با استفاده از روش هایی، چون اخلال الکترونیکی و پرتاب تور، می‌کوشد در مقابل تهدید‌های این ریزپرنده‌ها ایستادگی کند و در این مسیر از اخلال در GPS یا مسیریاب این پهپاد‌های کوچک نیز بهره می‌برد. در جریان برگزاری رزمایش محمد رسول الله (ص) نیروی زمینی ارتش، نخستین سلاح اخلال گر الکترونیک برای مقابله با پهپاد‌ها و ریزپرنده‌ها به نمایش درآمد. این اخلال گر با برد ۳ کیلومتر و فعالیت در باند S، در بازه فرکانسی ۲.۳ تا ۲.۵ گیگاهرتز و توان تشعشع معادل ۳۰ وات، توانایی مقابله با ریزپرنده‌ها و به زمین نشاندن آن‌ها را دارد. "

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها