۱۳۹۹ سه شنبه ۹ ارديبهشت چاپ

بازی و خیانت با جان مردم به نام «دین» !

بازی و خیانت با جان مردم به نام «دین» !

اقتصاد میهن: در حالی که وزارت بهداشت همچنان اصرار دارد اماکن عمومی تعطیل شوند، از سوی مقابل تصمیم عکس این درخواست گرفته می‌شود. دولت به خاطر بحران اقتصادی ناچار به بازگشایی واحدهای تولیدی و ادارات شده و اعلام کرده نهادهایی که می‌توانند به صورت دورکاری فعالیت کنند، حتما از این روش استفاده کنند.

یکی از مواردی که در روزهای گذشته بازگشایی آن محل بحث بود، اماکن مذهبی و حرم معصومان بود. حجت الاسلام علم الهدی امام جمعه مشهد گفته روا نیست همه سازمان‌ها فعالیت خود را از سر بگیرند اما حرم امام رضا و مساجد و اماکن مذهبی تعطیل باشند. در برخی شهرها ماجرا به درخواست نرسید و اماکن مذهبی به صورت خودجوش باز شد؛ در مهمترین اتفاق منصور ارضی یکی از مداحان تهران مراسمی را برای ماه رمضان با حضور گسترده مردم و در مسجد ارک برگزار کرد. در سیستان و بلوچستان نماز جماعت برپاست و حتی نماز تراویح نیز برگزار می‌شود.

با قرار گرفتن در ماه رمضان، امکان بازگشایی بیشتر اماکن مذهبی وجود دارد؛ این در حالی است که باتوجه به گذشت دو ماه از بحران ویروس کرونا، این تصور ایجاد شده که بحران در حال پایان است. حال آنکه آمارها نشان می‌دهد از هفته گذشته تعداد افرادی که هر روز به مبتلایان اضافه می‌شوند، به ۹۰۰ نفر در روز رسیده است و این موضوع یعنی هیچ چیز عادی نیست بنابراین دولت باید از بازگشایی اماکن عمومی جلوگیری کند؛ این موضوع البته مورد رضایت دینداران نیست و آنها معتقدند باورهای دینی‌شان نادیده گرفته شده است.

به نام دین با جان مردم بازی می‌کنند

حجت السلام محمد تقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین قم گفت: بازگشایی سرخورد اماکن مذهبی بدون توجه به دستورهای بهداشتی پیامدهای بدی دارد چراکه تجمع افراد به شکل گسترده در این اماکن وجود دارد، با این حال عده‌ای به نام دین دست به اقداماتی می‌زنند و این نوع برخورد‌ها در برابر مسائل علمی و پزشکی به نام دین سال‌هاست که وجود دارد.او می‌گوید: موضوع برخورد با ویروس کرونا موضوعی علمی و پزشکی است که مسئولیت آن هم با افراد متخصص همین حوزه است بنابراین حرف متخصصان پزشکی در این باره حجت است نه سخن متخصصان دین. زیرا این دو حوزه کاملا از یکدیگر جدا هستند.

فاضل میبدی می‌گوید: اکنون ماه رمضان آغاز شده و عده‌ای مراسم مذهبی خود را آغاز کرده‌اند، اما اقدامات افرادی که در این ماه مراسم‌های مذهبی برگزار می‌کنند حرام است. زیرا در دین داریم زمانی که جان انسان در برابر یک مسئله دینی قرار گرفت، حفظ جان بر اجرای دین مقدم‌تر است. مانند روزه که می‌گویند اگر توانایی گرفتن روزه از لحاظ پزشکی را ندارید، روزه گرفتن بر شما واجب نیست. مراسم دینی در ماه رمضان واجب نیست و مستحب است؛ چرا باید با اجرای مراسم مستحبی با جان مردم بازی کنیم؟

قوه قضاییه و دولت جلوی برگزاری مراسم‌های مستحبی را بگیرند

او توضیح می‌دهد: کار عده‌ای با تعطیل شدن مراسم مذهبی متوقف می‌شود، بالاخره نه همه مداحان، اما برخی از آن‌ها معیشت خود را از این مراسم‌ها تامین می‌کنند و اکنون حاضر هستند برای کسب درآمد با جان مردم بازی کنند. قوه قضاییه و دولت باید به صورت محکم در برابر این افراد و این مراسم بایستند و تا زمانی که متخصصین و پزشکان اعلام نکرده‌اند، اجازه بازگشایی و انجام چنین مراسمی را ندهند. اکنون دولت مناطق را به خوبی از لحاظ سفید و قرمز بودن تقسیم بندی کرده است و با توجه به شرایط وخیم تهران، برگزاری مراسم‌های مذهبی در مساجدی همچون ارک، بازی و خیانت در جان مردم به اسم دین است.فاضل میبدی با بیان اینکه تصمیم درباره برگزاری مراسم مذهبی یا بازگشایی در‌های حرم، در حوزه اختیار و نظردهی متخصصان دین نیست، تصریح کرد: بازهم تاکید می‌کنم که متخصصین پزشکی باید تشخیص دهند که چه زمانی در حرم‌ها باز شوند. در اسلام حفظ جان اسلام بسیار تاکید شده است و نمی‌دانم برخی چه اصراری دارند تا برای انجام چند مراسم مستحبی با جان مردم بازی کنند. معتقدم اگر در حج واجب هم احتمال آسیب رسیدن به جان انسان وجود دارد هم باید تعطیل شود و افراد به حج نروند.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما بسیاری از کار‌ها به اسم دین انجام می‌شود. برخی افراد غیرمتخصص قبلا در حوزه سیاست مداخله می‌کردند اکنون هم در حوزه پزشکی که هیچ سررشته‌ای از آن ندارند وارد می‌شوند. یا مثلا افرادی هستند که می‌روند ادرار شتر را برای درمان می‌خورند! توصیه می‌کنم که دست از جهالت بردارید و به نام دین با جان مردم بازی نکنید. اگر خاطرتان باشد در دهه ۶۰ امام خمینی گفتند سنگسار را متوقف کنید. درست است که دستور دین است، اما ایشان گفتند که این رفتار‌ها وهن دین است و بهتر است انجام نشود. وهن دین هرچه که باشد ولو دستور دین، باید متوقف شود. به افرادی که صرفا در حوزه دین سررشته دارند توصیه می‌کنم که در سایر حوزه‌ها از جمله پزشکی دخالت نکنند و به حرف متخصصان این حوزه گوش بدهند.

رویداد 24

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها