۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت چاپ
آمار مبتلایان کرونا به مرز ۱۰۰ هزار نفر رسید

با افزایش ابتلای شدید؛آمار کرونا در ایران خیز برداشت

با افزایش ابتلای شدید؛آمار کرونا در ایران خیز برداشت

اقتصاد میهن: آمار‌ها نشان می‌دهد درحالی‌که به‌دلیل تعطیلات عید روند مبتلایان مسیر نزولی را در هفته‌های اخیر سپری می‌کرد، اما کاهش محدودیت‌های اجتماعی باعث شده که در سه روز متوالی میزان مبتلایان افزایشی گزارش شود.

روز گذشته با شناسایی ۱۳۲۳ نفر مبتلا به بیماری کرونا، روند صعودی مبتلایان برای سومین روز متوالی ثبت شد، تا مجموع کل مبتلایان در یک قدمی صدهزار نفر قرار گیرد. روز گذشته، بیشترین مقدار مبتلایان روزانه در اردیبهشت ماه ثبت شد. همچنین روز گذشته، به میزان افرادی که در وضعیت اورژانسی قرار دارند ۹ نفر اضافه شد.بررسی‌ها نشان می‌دهد که این روند صعودی به‌دلیل افزایش قدرت تست‌گیری نبوده است. روز گذشته میزان آزمایش‌های روزانه رقمی معادل با ۱۱ هزار و ۲۵۵ نفر گزارش شده که اتفاقا نسبت به روز قبل از آن کاهش ۷۶۰ عددی را ثبت کرده است. نکته هشداردهنده دیگر این است که نسبت افراد مبتلا به تست‌شده در روز گذشته به رقم ۷۵/ ۱۱ درصد رسیده است. این رقم بیشترین سطح در ۱۷ روز اخیر است.

درحالی‌که در ۱۴ اردیبهشت ماه این نسبت حتی به ۳۲/ ۸ درصد نیز رسیده بود. حال با توجه به آمار‌ها که نشان از افزایش محسوس مبتلایان دارد، آیا امکان کاهش محدودیت‌های اجتماعی در روز‌های آینده وجود دارد؟ به‌نظر می‌رسد که سیاست‌گذار در نظر دارد در روز‌های آتی محدودیت‌های اجتماعی برخی شهر‌ها را کاهش دهد، این تصمیمات با توجه به بالا بودن سطح شیوع بیماری در کشور، می‌تواند اثرات منفی بر کنترل بیماری ایجاد کند.

افزایش ۸ درصدی مبتلایان

میزان مبتلایان روزانه در روز ۱۶ اردیبهشت ماه معادل با ۱۳۲۳ نفر بوده است. این رقم در سه روز اخیر صعودی بوده است. ۱۳ اردیبهشت ماه میزان مبتلایان روزانه ۸۰۲ نفر گزارش شده و پیش‌بینی می‌شد که این روند نزولی در روز‌های آینده نیز تداوم یابد، اما طی روز‌های اخیر روند مبتلایان روزانه صعودی شد، تا در روز گذشته به بیشترین میزان در اردیبهشت ماه برسد.آمار‌ها نشان می‌دهد که نسبت به هفته قبل نیز مبتلایان روزانه افزایش ۱۹ درصدی را ثبت کرده‌اند. این دومین روزی است که تغییرات هفتگی مبتلایان مثبت گزارش شده است. این موارد نشان می‌دهد که احتمالا در برخی از نقاط کشور شیوع بیماری کرونا گسترش یافته است.

البته مسوولان وزارت بهداشت، روز گذشته تنها آمار‌ها را ارائه کردند و تحلیلی درباره روند صعودی بیماران کرونا در سه روز اخیر ارائه ندادند؛ بنابراین لازم است توضیح داده شود، که چرا در روز‌های اخیر میزان مبتلایان روند صعودی داشته است. آیا کاهش محدودیت‌ها در فاصله‌گذاری اجتماعی در افزایش میزان مبتلایان موثر بوده است؟ در این صورت آینده میزان مبتلایان در کشور چه خواهد شد؟ در روز‌های اخیر، زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها، بوستان‌ها و مساجد به گوش می‌رسد.

حال با توجه به اینکه میزان مبتلایان روند صعودی به خود گرفته است، آیا ضرورتی بر اجرای این سیاست‌ها وجود دارد؟ در هر حال، باید یک سیاست مشخصی برای مهار و کنترل این بیماری در نظر گرفته شود. کشور‌های موفق در زمینه کنترل بیماری مانند چین، سنگاپور و اخیرا نیوزلند، با به صفر رساندن میزان مبتلایان روزانه در داخل مرزها، شرایط را برای فعالیت کامل شهروندان خود ایجاد کردند، این درحالی است که برخی از کشور‌ها با این بیماری رویکرد کج‌دار و مریز در پیش گرفته‌اند؛ در نتیجه این سیاست‌ها باعث می‌شود که همچنان خطر افزایش شیوع بیماری وجود داشته باشد. با آمار روز گذشته، میزان کل مبتلایان ایران تا تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه به رقم ۹۹‌هزار و ۹۷۰ نفر خواهد رسید و در روز ۱۷ فروردین وارد محدوده ۱۰۰ هزار نفر خواهد شد.

آیا میزان تست‌ها افزایش یافته است؟

یکی از دلایل افزایش میزان مبتلایان می‌تواند بالا رفتن قدرت آزمایش در کشور باشد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که سطح آزمایش روز گذشته مانند روز‌های قبل بوده است. به‌طور مثال در دو هفته نخست سال جدید، قدرت آزمایش دو یا سه برابر شد و این موضوع باعث شد که میزان مبتلایان روند افزایشی داشته باشد، در این‌خصوص برخی تحلیلگران این موضوع را به افزایش میزان شیوع نسبت دادند، این درحالی بود که قدرت آزمایش کرونا افزایش یافته بود و به همین دلیل میزان بیشتری از بیماران شناخته شدند.

اما افزایش مبتلایان در سه روز اخیر ربطی به افزایش قدرت تست در ایران نداشته است. روز گذشته ۱۱ هزار و ۲۵۵ تست کرونا در ایران گرفته شد، این رقم نسبت به آمار روز قبل کاهش ۷۶۰ نفری را ثبت کرده است، یعنی افزایش میزان شیوع با کاهش تست نیز همراه بوده است.در روز گذشته نسبت مبتلایان روزانه به تست‌های انجام‌شده به رقم ۷۵/ ۱۱ درصد رسید، این درحالی است که در روز ۱۴ اردیبهشت ماه این رقم به ۳۲/ ۸ درصد رسیده بود. البته یک امکان دیگر نیز وجود دارد که در برخی مناطق میزان شیوع بیماری افزایش یافته، اما در مجموع روند کلی نزولی خواهد بود و در روز‌های آینده این موضوع محقق خواهد شد. در نتیجه شیوع بیماری در برخی مناطق در روند افزایشی سه روز اخیر اثر گذاشته است.

در یک ماه گذشته ظرفیت تست روزانه در سطح ۹ تا ۱۲ هزار عدد تغییر داشته است. اما این ظرفیت تغییر معناداری نداشته است. ایران یکی از پایین‌ترین سطح‌های سرانه تست را در میان کشور‌های با میزان بالای ابتلا انجام داده است. این رقم به ازای هریک میلیون نفر ۶ هزار و ۱۸۶ نفر گزارش شده است. در اسپانیا این رقم ۴۱ هزار و در ایتالیا ۳۶ هزار نفر بوده است.در ترکیه نیز این رقم ۸/ ۱۳ هزار نفر عنوان شده است. روسیه یکی از کشور‌هایی است که در روز‌های اخیر، بالاترین سطح شناسایی را انجام داده است، روز گذشته نیز در این کشور با شناسایی ۱۰ هزار بیمار، میزان کل مبتلایان به رقم ۱۵۵ هزار نفر رسیده است. این درحالی است که میزان فوتی‌های این کشور هزار و۴۵۱ نفر ثبت شده است. کارشناسان یکی از راه‌های تشخیص و کنترل بیماری کرونا را انجام تست در مقیاس بالا عنوان کرده‌اند. این روند می‌تواند مبتلایان بدون علامت را نیز شناسایی کند.

روز گذشته اعلام شد که ایران کیت کرونا را به کشور آلمان صادر کرده است، این درحالی است که ظرفیت تست در آلمان به ازای هریک میلیون نفر، ۳۰ هزار عدد بوده، به این معنی که این کشور درحال‌حاضر به‌صورت سرانه ۶ برابر نسبت به ایران آزمایش انجام داده است.

افزایش ابتلای شدید

روز گذشته آمار تعداد فوتی‌های ایران به ۶۳ نفر رسید، این رقم نسبت به روز قبل از آن ۱۵ درصد کاهش را ثبت کرد. نسبت به هفته قبل نیز میزان فوتی‌های ایران کاهش ۱۱ درصدی را پشت‌سر گذاشته است. با این آمار‌ها میزان کل فوتی‌ها به مبتلایان در ایران به رقم ۳۴/ ۶ درصد رسیده است. از میزان کل مبتلایان در ایران ۸۰ هزار و ۴۷۵ نفر بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. درحال‌حاضر نیز ۲۶۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار گرفته‌اند. تعداد افرادی که در وضعیت شدید بیماری قرار گرفته‌اند نسبت به روز قبل افزایش ۹ نفری را ثبت کرده است، این درحالی است که طی روز‌های اخیر همواره این روند کاهشی بوده است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها