۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت چاپ

نقش‌آفرینی فولاد اکسین در مسیر خودکفایی و خودباوری ایران

نقش‌آفرینی فولاد اکسین در مسیر خودکفایی و خودباوری ایران

اقتصاد میهن: شرکت فولاد اکسین خوزستان که عنوان تنها تولیدکننده ورق عریض فولادی در کشور و خاورمیانه را به دوش می‌کشد، در سال‌های اخیر برنامه‌های هدفمند و همه‌جانبه‌ای را در راستای تامین نیاز داخلی و نقش‌آفرینی در بازارهای صادراتی تدوین کرده است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد میهن ، اجرای این برنامه‌ها موجب شده‌اند تا شرکت فولاد اکسین خوزستان علاوه بر درخشش در عرصه  فعالیت خود، دستاوردهای ارزشمندی را در تولید و فروش کسب کند. از جمله مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت می‌توان به رشد ۱۰۰ درصدی سودآوری، رشد ۶۹ درصدی درآمدهای عملیاتی و ثبت رکورد جدید در تناژ فروش ماهانه در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد. این دستاوردها با تدابیر و برنامه‌‎های این شرکت برای تامین مواد اولیه و انرژی، آماده‌به‌کاری ۹۵ درصدی تجهیزات و برنامه‌ریزی دقیق برای شناسایی بازار حاصل شده است.وابستگی بالای مسیر توسعه صنعتی و زیرساختی به تامین فولاد و محصولات فولادی، زمینه‌ساز رشد و توسعه این صنعت و حرکت به سمت تولید محصولات نهایی و با ارزش افزوده بالاتر شده است. ورق عریض فولادی، از جمله محصولاتی است که در صنایع استراتژیکی نظیر نفت و پتروشیمی کاربرد دارد و تولید آن می‌تواند زمینه‌ساز تامین نیاز این صنایع باشد. شرکت فولاد اکسین خوزستان تنها تولیدکننده ورق عریض فولادی در کشور و خاورمیانه به شمار می‌آید که توانسته است با تامین بخشی از بازار داخلی و رفع نیاز صنایع استراتژیک از جمله صنعت نفت به این محصول، گام بلندی را در مسیر خودکفایی کشور بردارد. این شرکت با بیش از یک دهه فعالیت مستمر در این عرصه و تولید محصولات باکیفیت، امروز به جایگاهی دست یافته است که در بازارهای بین‌المللی نیز به نقش‌آفرینی می‌پردازد و قادر به صادرات محصولات خود به کشورهای آسیایی و اروپایی است.شرکت فولاد اکسین خوزستان با در نظر گرفتن چالش‌های پیش‌روی صنعت و برنامه‌ریزی مناسب برای عبور از آن‌ها موفق شد که در سال ۱۴۰۲ کارنامه درخشانی را از خود به ثبت برساند و با شروع سال ۱۴۰۳، پرشتاب‌تر از گذشته در مسیر رشد تولید و سودآوری گام بردارد. هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های این شرکت در سال گذشته، منجر به دستاوردهای ارزشمندی در حوزه رشد تولید و فروش شده است؛ به طوری که علاوه بر تامین بازار داخلی، توانسته است در زمره برترین صادرکنندگان غیرنفتی کشور نیز قرار بگیرد.

یک سال پردستاورد برای فولاد اکسین

شرکت فولاد اکسین خوزستان در حالی سال ۱۴۰۳ را آغاز کرد که سال گذشته را پرثمر و پردستاورد پشت سر گذاشته بود و توانست برنامه‌های سال گذشته خود را در حوزه‌های تولید، فروش و صادرات محقق کند. این شرکت برای دستیابی به اهداف مدنظر خود، ابتدا عوامل موثر بر رشد تولید و چالش‌های پیش‌رو را شناسایی کرد و سپس برنامه‌ریزی لازم برای تقویت نقاط قوت و کم اثر کردن نقاط ضعف خود در دستور کار قرار داد. برای مثال، آماده‌به‌کاری تجهیزات از مهم‌ترین عوامل موثر بر عملکرد است که تاثیر بسزایی در کاهش توقفات و تحقق برنامه‌های تولید دارد. شرکت فولاد اکسین خوزستان با برنامه‌‌‎ریزی‌ها و تمهیدات صورت‌گرفته توانست میزان آماده‌به‌کاری تجهیزات خطوط تولید خود را در سال گذشته به ۹۵ درصد برساند که عددی بالاتر از استانداردهای جهانی محسوب می‌شود. بالا بودن این شاخص موجب شد تا این شرکت بتواند رکوردهای متعددی را در تولید رقم بزند. این مسئله همچنین در کنار تدابیر شرکت فولاد اکسین در راستای کاهش اثرات منفی چالش‌های تامین انرژی موجب شد که این شرکت بتواند ۴۰ روز تولید بدون توقف را در کارنامه سال ۱۴۰۲ خود به ثبت برساند.شرکت فولاد اکسین خوزستان تولید ۶۵۶ هزار تن ورق عریض را در برنامه سال گذشته هدف‌گذاری کرده بود و موفق شد با عبور از برنامه، تولید ورق عریض خود را به ۷۲۰  هزار تن برساند. رشد ۱۰۹ درصدی تولید در این شرکت در سال گذشته در حالی رقم خورد که تنها برای بخشی از ظرفیت کارخانه برنامه‌ریزی شده و ظرفیت یک میلیون و ۵۰ هزار تن هنوز به طور کامل محقق نشده است. دلیل این مسئله را می‌توان استاندارد خاص خطوط تولید شرکت فولاد اکسین و محدودیت تامین‌کنندگان اسلب عریض در کشور دانست. مشخصات اسلب ورودی به کارخانه دارای ضخامت ۱۱۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر، طول سه هزار تا چهار هزار و ۵۰۰ میلی‌متر و عرض یک هزار و ۲۰۰ تا دو هزار و ۲۰۰ میلی‌متر است.

به بیان دیگر، از آنجایی که اسلب مورد نیاز خطوط تولید شرکت فولاد اکسین خوزستان دارای استاندارد مشخصی است که تعداد محدودی از فولادسازان کشور قادر به تولید آن هستند، تامین اسلب با اندازه استاندارد و کیفیت مناسب دغدغه مهمی برای این شرکت به شمار می‌آید. بنابراین شرکت فولاد اکسین خوزستان در طرح‌های توسعه خود، پروژه احداث کارخانه فولادسازی را در دستور کار قرار داده است. احداث این کارخانه که دارای ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن اسلب در سال است، با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی در حال اجراست. این اقدام، گام بلند شرکت فولاد اکسین در راستای تامین مواد اولیه و تحقق ظرفیت اسمی کارخانه اسلب عریض محسوب می‌شود. در حال حاضر با برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده، تامین سرمایه ۱۵۰ میلیون یورویی از طریق عقد قرارداد با بانک رفاه کارگران انجام شده است. باید یادآور شد که روند توسعه ظرفیت‌ها در این شرکت به همین یک طرح محدود نمی‌شود و احداث واحد احیای مستقیم با ظرفیت تولید یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن آهن‌اسفنجی در سال نیز در دستور کار است تا به این ترتیب بخشی از زنجیره ارزش در این مجموعه کامل شود.برنامه‌ریزی مدبرانه و هدفمند شرکت فولاد اکسین خوزستان در تولید ورق عریض فولادی، منتج به دستاوردهای چشمگیری در حوزه رشد فروش و درآمدهای عملیاتی شده است. تولید محصولات با استاندارد «API» با سهم ۹۰ درصدی از کل تولیدات این شرکت در سال گذشته، رشد ۳۰ درصدی را نسبت به رکورد قبلی داشت. رکورد بیشترین فروش ماهانه ورق «API» نیز در آذر ماه رقم خورد و در حدود ۷۸ هزار و ۸۵۳ تن به ثبت رسید. در نهایت شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال ۱۴۰۲ توانست به دستاورد رشد ۶۹ درصدی درآمدهای عملیاتی و رشد ۱۰۰ درصدی سودآوری نسبت به سال ۱۴۰۱ دست یابد.

رگ‌های صنعت نفت در دستان فولاد اکسین

شرکت فولاد اکسین خوزستان با تدوین و اجرای برنامه‌های منسجم در تولید و فروش محصولات، حضور موفق و پایداری را در بازارهای داخلی و بین‌المللی داشته است. این شرکت از معدود کارخانه‌های تولیدکننده ورق عریض فولادی در جهان و تنها تولیدکننده این محصول پرکاربرد در خاورمیانه به شمار می‌آید و با توجه به این مسئله، فرصت مناسبی را برای نقش‌آفرینی در بازارهای بین‌المللی دارد. از آنجایی که محصولات این شرکت در زمره محصولات پرکاربرد در صنایع سنگین به شمار می‌آیند، شرکت فولاد اکسین خوزستان در مسیر صادرات نیز موفق عمل کرده و توانسته است با افزایش ۴۵ درصدی صادرات، رکورد تازه‌ای را به ثبت برساند؛ به طوری که این شرکت علاوه بر قرارگیری در میان برترین صادرکنندگان غیرنفتی کشور، عنوان صادرکننده برتر کشور را نیز در میان ۱۰۰ شرکت برتر به خود اختصاص داد. شرکت فولاد اکسین خوزستان با تولید محصولات باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی توانسته است در به دست آوردن بازار کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس و برخی کشورهای اروپایی موفق عمل کند و محصولات این شرکت به ۱۸ کشور در قاره‌های اروپا و آسیا از جمله امارات متحده عربی، تاجیکستان، عراق و اسپانیا صادر می‌شود.

با این حال، سیاست شرکت فولاد اکسین خوزستان بر پایه اولویت تامین بازار داخلی استوار است و برطرف کردن نیاز صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، مخزن‌سازی و … در اولویت این شرکت قرار دارد زیرا رسالت اصلی این شرکت، تکمیل زنجیره تامین صنایع نیازمند به ورق‌های عریض فولادی است. در واقع می‌توان اذعان داشت که شرکت فولاد اکسین خوزستان با مشارکت در توسعه صنایع استراتژیک نفت و گاز سعی دارد گام‌های بلندی در مسیر خودکفایی و خودباوری کشور بردارد. در شرایط فعلی که تحریم‌ها به شدت بر صنعت و اقتصاد کشور سایه افکنده است، شرکت فولاد خوزستان برای تبدیل این تهدید به فرصت عزم خود را جزم کرده که این مسئله با ارزش‌‎آفرینی، هم‌افزایی و نتایج قابل توجهی همراه بوده است. با توجه به نقش استراتژیک شرکت فولاد اکسین خوزستان در تامین نیاز کشور به محصولات خاص و ویژه، این شرکت ورود به حلقه‌های نهایی را نیز در دستور کار دارد که از جمله مهم‌ترین این پروژه‌ها می‌توان به پروژه احداث کارخانه مخزن‌سازی اشاره کرد. با توجه به تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده، کارخانه مخزن‌سازی رامهرمز طی دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

باید اشاره داشت که شرکت فولاد اکسین خوزستان همواره در مسیر پیشرفت و توسعه همه‌جانبه حرکت می‌کند و از آنجایی که تامین پایدار انرژی به دغدغه بزرگی برای صنایع فولادی کشور تبدیل شده، این شرکت نیز احداث نیروگاه برق را در برنامه‌های توسعه خود قرار داده است. در حال حاضر احداث نیروگاه برق در دو فاز با ظرفیت ۲۰ مگاوات برای تامین برق کارخانه نورد و ۳۰۰ مگاوات برای تامین برق کارخانه فولادسازی در دست مطالعه و بررسی قرار دارد. پروژه‌های مخازن ذخیره‌سازی برای ذخیره گاز در فصل زمستان و واحد تصفیه‌خانه بهداشتی با هدف به حداقل رساندن مصرف آب در کارخانه نیز در برنامه این شرکت بوده‌اند. پروژه تصفیه‌خانه بهداشتی در شهریور ماه سال گذشته راه‌اندازی شد و پیش‌بینی می‌شود که پروژه ذخیره‌سازی گاز نیز تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد. بنا بر آنچه که بیان شد، سال ۱۴۰۲ را می‌‎توان سالی پردستاورد و ثمربخش برای شرکت فولاد اکسین خوزستان به لحاظ عملکرد تولید و همچنین تنوع و تعدد طرح‌ها و برنامه‌ها نامید؛ چراکه پروژه‌ها و برنامه‌های این شرکت با شتاب بیشتری نسبت به قبل پیگیری شدند و به مرحله اجرا رسیدند. علاوه‌براین، رویکردها و برنامه‌ریزی‌ها در مسیر اعتلا و پیشرفت صنایع استراتژیک، دریافت تقدیرنامه چهارستاره را در جشنواره تعالی سازمانی برای این شرکت به دنبال داشت. شرکت فولاد اکسین خوزستان به منظور پیشرفت همه‌جانبه در حوزه فعالیت خود گام‌های بلندی را در زمینه تحقیق و توسعه برداشت که در نتیجه آن موفق به کسب عنوان واحد برتر تحقیق و توسعه در استان خوزستان شد. از دیگر دستاوردها و افتخارات این شرکت می‌توان به دریافت تندیس و لوح تقدیر در دهمین همایش ملی مدیریت جهادی اشاره کرد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها