۱۴۰۳ سه شنبه ۱۴ فروردين چاپ

فروش گاز با تعرفه صادراتی به خانوارهای پرمصرف

فروش گاز با تعرفه صادراتی به خانوارهای پرمصرف

اقتصاد میهن: یک کارشناس انرژی گفت: در قالب طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی ،خانوارهایی که بر مصرف گاز خود کنترلی ندارند باید هزینه این مصرف را به قیمت صادراتی و بین المللی پرداخت کنند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد میهن ، مرتضی صبوری فرد کارشناس حوزه انرژی درباره تأثیرات اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی در زمستان گذشته گفت: طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی یک طرح خوب و کارشناس شده برای کنترل مصارف بالا و لاکچری اقشار مرفه از گاز است. به این وسیله اقشاری که گاز کمی مصرف می‌کنند هزینه‌ای بابت آن پرداخت نمی‌کنند و به این وسیله تشویق می‌شوند که به این مصرف پایین خود ادامه دهند.به اعتقاد این کارشناس انرژی، اما از سوی دیگر افرادی که گاز زیادی مصرف می‌کنند و برایشان این میزان مصرف اهمیتی ندارد باید هزینه این مصرف را به قیمت صادراتی و بین المللی پرداخت کنند، با این شیوه شاید عده‌ای به خودشان بیایند و از مصرف بیش از اندازه گاز خودداری کنند.

این کارشناس انرژی افزود: یکی از مسائلی که دولت حتماً باید در کنار دنبال کردن اجرای طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی آن را دنبال کند، میزان مصارف گاز در بخش دولتی است که به هیچ وجه به آن توجه نمی‌شود. هرچند اداره استاندارد میزان مصرف ادارات مختلف را سنجش می‌کند اما این نظارت‌ها موقتی است تا فرهنگ سازی شکل نگیرد مصرف گاز ما همچنان بالا خواهد ماند.وی بیان کرد: در کشور ما متأسفانه اقشار مرفه تصور می‌کنند که هزینه مصرف خود را می‌پردازند و اصلاً این میزان مصرف برایشان اهمیتی ندارد باید روش پلکانی هم برای گاز و هم برای سایر انرژی‌ها همچنان ادامه پیدا کند و کسانی که مصارف بالا دارند قبوض میلیونی برایشان صادر شود.

صبوری فرد ادامه داد: این گاز باید با نرخ صادراتی برایشان محاسبه شود تا مقداری مصارفشان را کنترل کنند. از سوی دیگر بحث مصارف تجهیزات گازسوز موجود در منازل مشکل دیگر ما برای بالا رفتن میزان مصرف گاز است.وی بیان کرد: استاندارد مصارف وسایل گرمایشی در کشور ما بسیار ضعیف است. بخاری‌های موجود در منازل خانگی راندمان خیلی پایینی دارند و سیستم‌های گرمایشی منحصر به چند شرکت خاص است و این شرکت‌ها برچسب مصرف انرژی بهینه را روی این دستگاه‌ها نصب می‌کنند اما معیار استاندارد آنها خیلی متفاوت با آنچه ما مد نظرمان است.

صبوری فرد گفت: مصرف گاز بسیاری از سیستم‌های گرمایشی ما مناسب نیست و استانداردها رعایت نمی‌شود اگر مقداری در این مسئله کار نظارتی انجام شود شرکت‌های تولید کننده وسایل گرمایشی هم خود را ملزم به تولید محصولات استاندارد خواهند کرد.وی بیان کرد: سازندگان وسایل گرمایشی ما اصلاً استانداردهای لازم را برای تولید محصولاتشان رعایت نمی‌کنند از سوی دیگر ساخت و سازها هم در کشور ما استاندارد انجام نمی‌شود و هدر رفت انرژی در منازل بسیار بالا است سازندگان آپارتمان‌ها عمدتاً بحث لاکچری بودن منازل مهم‌تر از بحث استاندارد بودن و جلوگیری از هدر رفت انرژی می‌دانند و جدی می‌گیرند.این مسائل همگی دست به دست هم می‌دهد تا باعث ناترازی گاز شود.

این کارشناس انرژی افزود: بحث‌های نظارتی و قانونی ما هم مشکل دارد و باید در این خصوص اصلاحاتی انجام شود مجلس باید در تدوین قوانین تولید کنندگان لوازم خانگی را ملزم کنند که محصولاتی بهینه تولید کنند و تا می‌توانند مشوق‌هایی هم بگذارند که شرکت‌هایی که در حوزه گرمایشی و خودرویی فعالیت می‌کنند، تولید با کیفیتی داشته باشند و مشوق بگیرند. این اقدام کمک بسیار بزرگی است تا به سمت تولید تولیدات با کیفیت بروند و حتی از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان هم استفاده کنند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها