۱۴۰۲ شنبه ۲۴ تير چاپ

سهم ایران از صادرات مناطق آزاد، فقط یک درصد!/ عبدالملکی در اندیشه جهانی کردن مناطق آزاد!

سهم  ایران از صادرات مناطق آزاد، فقط یک درصد!/ عبدالملکی در اندیشه جهانی کردن مناطق آزاد!

اقتصاد میهن: دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: به دنبال جهانی کردن مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران هستیم، با ۱۲ کشور در حال مذاکره‌ایم و با ۴ کشور عمان، سوریه، ازبکستان و قزاقستان به تفاهم رسیدیم. در طول ۱۸ ماه اول دولت سیزدهم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۳۰ میلیارد دلار ارز غیر نفتی برای کشور تامین کردند.

به گزارش اقتصاد میهن، معاون پژوهشی و آموزش مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری با اشاره به تاریخچه مناطق آزاد در جهان، خاطر نشان کرد: تاریخچه مناطق آزاد به صورت ابتدایی به قرن ۱۶ میلادی بازمی گردد در آن زمان با اعطای برخی معافیت‌ها به بنادر، این واقعیت شروع به شکل گیری کرد، اما در سال ۱۸۸۸ در بندر هامبورگ اولین منطقه آزاد تجاری جهان شکل گرفت، همچنین منطق آزاد در سنگاپور، هنگ کنگ نیز قبل از جنگ جهانی شکل گرفته است وآنچه که ما از مناطق آزاد کنونی می‌شناسیم با ظهور شانون در ایرلند بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شده است.

همچنین وی افزود: تجارت آزاد، تولید صادرات محور و سیاست مقررات زدایی سه محور اصلی در شکل گیری مناطق آزاد است. روزبهان با اشاره به عملکرد مناطق آزاد خاطر نشان کرد: با وجود تمام تلاش ها، در مجموع مناطق آزاد در ایران با اهداف خود فاصله دارد. به عنوان مثال در شاخص صادرات، ۷۵ درصد صادرات چین از مناطق آزاد این کشور اتفاق افتاده است، اما این رقم در ایران ۱ درصد است، همچنین سهم مناطق آزاد در شاخص سرمایه گذاری خارجی در ایران نزدیک به ۱۰ درصد که این رقم با پیش بینی‌ها فاصله زیادی دارد. با این وجود معتقدم ایده مناطق آزاد موفق است، اما باید اذعان نمود هنوز این ایده در کشور ما به هدف اصلی خود اثابت نکرده است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها