۱۴۰۲ شنبه ۷ مرداد چاپ
طی نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور تشریح شد:

هشدار انجمن فولاد نسبت به تضعیف صادرات فولاد ایران/ مصوبه عوارض صادراتی توجیه کارشناسی ندارد

هشدار انجمن فولاد نسبت به تضعیف صادرات فولاد ایران/ مصوبه عوارض صادراتی توجیه کارشناسی ندارد

اقتصاد میهن: انجمن فولاد طی نامه‌ای خطاب به معاول اول رئیس جمهور ضمن تاکید بر این نکته که به جز سنگ آهن کلوخه، بقیه محصولات زنجیره آهن و فولاد، مواد خام و نیمه خام محسوب نمی‌شوند، خواستار بازنگری در مصوبه عوارض صادراتی بر محصولات این زنجیره شد.

به گزارش اقتصاد میهن از  چیلان ، در این نامه ضمن اشاره به عدم مشورت با تشکل‌ها در فرآیند تصویب عوارض صادراتی مذکور، عنوان شده است: « مطابق هیچ یک از تعاریف بین‌المللی، محصولات فولادی همچون بیلت و بلوم و تختال، مواد خام یا نیمه‌خام محسوب نمی‌شود، چرا که پس از اکتشاف و استخراج سنگ آهن از معادن، بیش از ۵ مرحله فرآوری (خردایش، تغلیظ، کنسانتره سازی، گندله سازی و احیاء مستقیم آهن) را طی می‌کند و ‌نهایتاً در کارخانجات فولادسازی، ذوب و‌ در واحد ریخته گری به شمش یا تختال تبدیل می‌گردد! »

محدودیت صادرات برای مازاد تولید!

انجمن فولاد در نامه خود به مازاد تولید محصولات زنجیره فولاد نیز اشاره کرده و آورده است: «سیاست عوارض صادراتی برای کالاهایی به کار می‌رود که در داخل دچار کمبود هستند، حال آنکه در زنجیره فولاد به ویژه در محصولاتی مانند بیلت و بلوم، اسلب و گندله با مازاد تولید حتی تا دوبرابر نیاز داخلی نیز مواجه هستیم. در چنین شرایطی وضع عوارض و ایجاد محدودیت های صادراتی برای فولاد چه توجیهی دارد؟»

کاهش صادرات و ارزآوری فولاد در راه است

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه خود به دامپینگ روسیه در بازارهای جهانی فولاد هم اشاره کرده و از معاون اول رئیس جمهور پرسیده است: آیا وضع عوارض صادراتی آن هم در حالی که رقبای منطقه‌ای فولاد ایران همچون روسیه در حال ارائه مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان خود حتی به بهای دامپینگ بین‌المللی هستند، موجب تضعیف صادرات فولاد ایران و کاهش ارزآوری این صنعت نخواهد شد؟ آیا چنین اقدامی توقف طرح‌های توسعه‌ای تولید فولاد کشور به دلیل فقدان منابع لازم را موجب نخواهد شد؟

شلیک همزمان دولت به فولادسازان و بانک مرکزی

بخش مهم دیگر نامه انجمن فولاد به معاون اول رئیس جمهور به نرخ بازگشت ارز صادراتی فولادسازان اختصاص پیدا کرده است. بهرام سبحانی رئیس انجمن فولاد در این خصوص اعلام داشته است: «در حال حاضر نرخ تسعیر ارز برای صادرات تولیدکنندگان فولاد کشور حدود ۳۷ هزار تومان است حال آنکه به دلیل آزاد شدن صادرات فولاد توسط تجار و عدم الزام آنان به عرضه ارز حاصله در بازار متشکل ارزی، امکان سوء استفاده از بستر تفاوت نرخ ارز نیز فراهم است که با توجه به پیامدهایی همچون رقابت منفی در بازارهای صادراتی و کاهش قیمت‌های صادراتی فولاد ایران، خسارات مضاعفی هم به تولیدکنندگان فولاد کشور و هم به مجموعه دولت به ویژه بانک مرکزی وارد می‌آید.»

ناامنی در محیط کسب‌و‌کار فولاد

در بخش دیگری از نامه انجمن فولاد در خصوص عوارض صادراتی زنجیره آهن و فولاد، زمان اجرای این مصوبه مورد اعتراض واقع شده و آمده است: «عطف به ماسبق کردن اجرای مصوبه عوارض صادراتی از ابتدای سال جاری، به منزله ناامنی در محیط کسب و کار تلقی می‌گردد و انتظار می‌رود تاریخ اجرای تغییر هر تعرفه‌ای حد اقل سه ماه پس از ابلاغ آن باشد و به فعالان اقتصادی فرصت داده شود تا کسب‌و‌کار خود را برای تطبیق  با شرایط جدید آماده کنند.»

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها