۱۴۰۲ يکشنبه ۲۹ مرداد چاپ
کنترل بورس به دست حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها افتاد

افشاگری از پشت پرده سقوط بورس / عشقی باید یک هایپرمارکت را مدیریت کند نه سازمان بورس!

افشاگری از پشت پرده سقوط بورس / عشقی باید یک هایپرمارکت را مدیریت کند نه سازمان بورس!

اقتصاد میهن: شاخص کل بورس تهران روز شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ با افت ۱۶ هزار و ۶۱ واحدی به سطح یک میلیون و ۹۵۷ هزار و ۵۳۵ واحدی رسید

در این روز ۳۳ نماد صف خرید و ۱۴۳ نماد صف فروش بود تا بورس تهران شاهد افزایش عرضه باشد.ارزش معاملات خرد روز شنبه افزایشی ۱۳ درصدی داشت و به رقم ۳ هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان رسید.

۸۶ درصد سهم‌های بازار منفی – ۲۴۹ سهم از منفی ۳ پایین‌تر

حال و روز سهامداران بعد از ۳ ماه ریزش مداوم

مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در این رابطه  گفت: بعد از تاریخ ننگین ۱۷ اردیبهشت امسال در تاریخ بورس ایران که هیچ گاه برای کسی فراموش نمی‌شود، شاهد سه ماه ریزش مداوم شاخص کل بورس تهران بودیم که هنوز هم ادامه دارد.وی افزود: اگر کسی بورس ما را نشناسد و الان وارد بازار سرمایه شود، فکر می‌کند بورس شش ماه روند صعودی داشته و امروز و دیروز شروع به اصلاح کرده است و کسی باورش نمی‌شود که اوضاع امروز بازار بعد از ۵۰ تا ۶۰ درصد اصلاح سهام است!

نوسان محدود شاخص کل به لطف دست‌های پنهان

«روز شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ بیشتر از ۷۰۰ سهم در بورس تهران منفی بود؛ این در حالی است که در کمال ناباوری، شاخص کل بورس تنها نیم درصد ریخت. این به چه معناست؟» روزبهانی در ادامه این صحبت، به اقتصاد ۲۴ گفت: این چیزی جز مهندسی و دستکاری شاخص نیست.به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، چند حقوقی هم پیمان با سازمان بورس مانع ریزش چند سهم شاخص ساز مثل فارس، فملی، فولاد و… شدند تا شاخص کل بورس تهران ریزشی محدود را نشان دهد؛ مگر می‌شود ۷۰۰ سهم در بازار منفی باشد و شاخص کل تنها نیم درصد بریزد؟

بورس در برزخ

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با انتقاد از سکوت مسئولان سازمان بورس در برابر ریزش‌های مداوم شاخص کل گفت: متاسفانه آقای عشقی و تیم وی اصلا در حد و اندازه مدیریت این سازمان نیستند. به واقع مدیریت یک هایپرمارکت را هم نمی‌شود به این افراد سپرد؛ چه برسد به مدیریت سازمان بورس!

روزبهانی ادامه داد: حال و روز این روز‌های بازار سرمایه مصداق دزدی از جیب سهامدار است، زیرا نه حمایتی از سهامداران انجام می‌شود، نه کسی در مورد آن صحبت می‌کند، آقای عشقی هم که غیبش زده؛ این در حالی است که دلیل ریزش‌های مداوم این بازار مبهم است. معلوم نیست که حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها از کجا خط می‌گیرند و قرار است سهام را تا کجا پایین بیاورند؟

کنترل بورس به دست حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها افتاد

«رونق به بورس برمی گردد؟» روزبهانی در این مورد گفت: با شرایط حالِ حاضر نمی‌توان هیچ چشم انداز روشنی برای بورس متصور بود.وی با بیان اینکه کنترل بیش از ۹۰ درصد بازار سرمایه در دست حقوقی‌ها و بازارگردان هاست، ادامه داد: سهامداران خرد تنها نقشی ۱۰ درصدی در بازار سهام ایفا می‌کنند؛ بنابراین بازاری که کنترل ۹۰ درصد آن در دست حقوقی‌ها و بازارگردان‌هایی است که هیچ محدودیت و ضابطه و قوانینی ندارند، سرنوشت نامعلومی خواهد داشت، زیرا حقوقی‌ها هرچقدر بخواهند قیمت سهام را پایین می‌آورند و هرچقدر بخواهند عرضه می‌کنند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: اگر حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها دست به دست هم بدهند تا ۸۰ درصد بازار را بریزند و از آنجا بازار را بالا ببرند این کار را به راحتی انجام می‌دهند. متاسفانه هیچ گونه نظارتی بر کار آن‌ها نیست، چون دست حقوقی ها، بازارگردان‌ها و سازمان بورس در یک کاسه است و جالب است که هیچ نهادی خارج از بازار سرمایه هیچ گونه نظارتی روی این‌ها ندارد.

بورس به فراموشی سپرده شد

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با انتقاد از قوه قضائیه و مجلس گفت: آیا مسئولان قوه قضائیه و مجلس حال و روز بازار را نمی‌بینند؟ یک اتفاق کوچک در کشور می‌افتد و نمایندگان از ۱۰۰ تریبون در موردش نظر می‌دهند، ولی حال و روز نزار سهامداران را نمی‌بینند یا نمی‌خواهند ببینند یا دستوری دارند که نبینند و صحبت نکنند؟  روزبهانی ادامه داد: گویی صندلی آقای عشقی صندلی چسب دار است که نمی‌تواند آن را به کسی دیگر محول کند. این تابو باید شکسته شود و اگر کسی در حد و اندازه مقامی نیست و دانش و اطلاعات و تجربه نهادی را ندارد یا خودش برود یا مقام بالادستی از او جواب و آمار بخواهد. این در حالی است که مسئولان بورس با چند سهم شاخص ساز شاخص را نگه داشتند تا آمارشان برای مسئولان بالادستی رضایت بخش باشد.

اتفاقات عجیب در پرتفوی سهامداران

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در مورد وضعیت بورس در روز شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ گفت: در روز شنبه بیشتر از ۵۰ درصد بازار بین منفی ۴ و منفی ۷ معامله می‌شدند، ولی شاخص کل تنها نیم درصد ریخت؛ در صورتی که پرتفوی سهامداران واقعیت دیگری را نشان می‌داد و آن ریزش بالای ۵ درصد بود. روزبهانی با بیان اینکه برخی افراد خاص با سیو سود در تاریخ ۱۷ اردیبهشت الان به تماشای ریزش بورس نشسته اند، گفت: آن ۹۰ درصد حقوقی‌ها سیو سود کردند و سهامداران خرد تاوان سیو سود آن ۹۰ درصد را می‌دهند.

دلار ثابت شد، بورس همچنان می‌ریزد!

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه برخی کارشناسان به غلط دلار را محرک بازار سرمایه می‌دانند، گفت: باید از این افراد پرسید الان که قیمت دلار به ثبات رسیده پس چرا بورس همچنان ریزشی است؟روزبهانی در پایان خاطرنشان کرد: این بازار فعلا در چنگال حقوقی‌ها و بازارگردان هاست و این‌ها به صورت دستوری مانع ریزش چند سهم شاخص ساز شده اند و به همین ترتیب جلو می‌روند و در این بین سکوت فعالان بازار سرمایه هم به نوبه خود جای بسی تعجب و تفکر دارد؟! البته فعالانی که فقط در فضای مجازی ادعای تحلیلگری دارند و وقتی پای منافع خودشان در میان باشد مصلحت اندیشی می کنند و سکوت را به هر چیزی ترجیح می‌دهند؟!

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها