۱۴۰۲ جمعه ۳ شهريور چاپ

رئیس انجمن فولاد:فولادسازان بزرگ به‌دلیل محدودیت برق،تعطیل هستند / افزایش دو برابری نرخ گاز، تورم‌زاست

رئیس انجمن فولاد:فولادسازان بزرگ به‌دلیل محدودیت برق،تعطیل هستند / افزایش دو برابری نرخ گاز، تورم‌زاست

اقتصاد میهن: رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت:ایران پتانسیل های بالایی برای تولید فولاد دارد، تا چندی قبل ایران یک واردکننده فولاد بود اما در حال حاضر بالاتر از بسیاری از کشورهای مطرح جهان، به یکی از صادرکنندگان برتر فولاد دنیا تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد میهن ، دکتر سبحانی، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه متالکس ۱۴۰۲ اصفهان گفت: میانگین ضریب بهره برداری از ظرفیت در فولاد جهان حدود ۷۵ درصد است اما متأسفانه به دلیل عدم توسعه زیرساخت‌هایی مانند انرژی، حمل و نقل، ماشین آلات معدنی و … این شاخص در ایران در حال نزول است و به ۶۳ درصد رسیده است.وی افزود: تولید این میزان از فولاد طبق برنامه، نیازمند انرژی است و این در حالی است که طی سال‌های گذشته گاز و برق صنعتی اشتغال‌زا و سودآور با محدودیت مواجه شده است. فولاد ارز خوبی را برای کشور تأمین می‌کند چرا که نیمی از میزان تولید کشور صادر می‌شود. امروز با توجه به ظرفیت ۴۵ میلیون تنی کشور چیزی حدود ۱۵ میلیون تن ظرفیت خالی است و دلیل آن همین محدودیت‌هایی است که فولادسازان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

سبحانی تصریح کرد: امروز حدود ۷۵ درصد از ظرفیت تولید فولاد دنیا استفاده می‌شود و در کشور نیز ۱۵ میلیون تن از ظرفیت کشور خالی است که نتیجه می‌گیریم با برنامه‌ریزی و اقدامات متناسب باید از زیان سرمایه‌گذاران و بازار سرمایه جلوگیری کنیم. حداقل حدود ۷۵ درصد از ظرفیت یک کارخانه تولید فولاد باید در حال تولید باشد تا این کارخانه سوددهی داشته باشد ولی امروز فولادسازان کشور با مشکلاتی نظیر بخشنامه‌های خلق‌الساعه و سایر تصمیمات نامناسب روبرو هستند.وی ادامه داد: افزایش ۲برابری نرخ گاز سبب افزایش قیمت فولاد خواهد شد و در سال مهار تورم این عامل باعث ایجاد تورم می شود.وی افزود: ایران بازیگر مهمی در حوزه فولاد در منطقه است، حیف است این صنعت بزرگ با سیاست‌های اشتباه توسعه پیدا نکند.وی در پایان گفت: یکی از لوکوموتیوهایی که رشد امروز صنایع فولادی را به این نقطه رسانده است همت مجموعه‌های تلاشگر و تولیدی است که در شرایط فعلی با وجود مشکلات فراوان به تولید ادامه‌ می‌دهند، اما در این میان برخی تصمیم‌های غیرکارشناسی شده مانع رشد تولید خواهد شد.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها