۱۴۰۲ سه شنبه ۹ آبان چاپ
هشدار سنگین رئیس پیشین بانک مرکزی درباره تورم و قیمت ارز

آمار تکان‌دهنده‌ی همتی از چاپ پول در ایران ؛ شوک ارزی در راه است؟

آمار تکان‌دهنده‌ی همتی از چاپ پول در ایران ؛ شوک ارزی در راه است؟

اقتصاد میهن: رییس کل سابق بانک مرکزی گفت: در یک سال گذشته ماهی ۲۳ هزار میلیارد تومان پول در کشور چاپ شده است که آماری بسیار تامل برانگیز تلقی می‌شود .

به گزارش اخقتصاد میهن، عبدالناصر همتی در کنگره حزب کارگزاران سازندگی تاکید کرد: طبق آمارهای ارائه شده رشد پایه پولی منتهی به مرداد ماه برابر با ۴۱ درصد بوده است این بدان معناست که ماهی ۲۳ هزار میلیارد تومان پول چاپ شده است. مگر ممکن است با این حجم چاپ پول تورم را مهار کرد؟ به گفته وی در یک سال ٢٨٠ هزار میلیارد تومان پول چاپ شده است .او گفت: با این آمار حالا هی شعار بدهید که قصد مهار تورم را دارید؛ مگر می‌توانید تورم را کنترل کنید؟

وی ادامه داد: دولت‌ها در ایران عادت کرده‌اند خرجشان بیشتر از دخلشان باشد و این یعنی با خلق نقدینگی کشور را اداره می‌کنند. در حقیقت ناترازی دولت و بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی همگی نتیجه‌ی بالا بودن خرج نسبت به دخل است. همتی تاکید کرد: وقتی بانک مرکزی استقلالی برای اعمال سیاست پولی در مقابل سیاست مالی ندارد، قادر به کنترل تورم نیست .

* هشدار سنگین همتی درباره تورم و قیمت ارز

رئیس پیشین بانک مرکزی  همچنین نسبت به شوک ارزی هشدار داد​​​​​​​.همتی، رییس کل پیشین بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس نوشت: تورم⁩، بدترین و مخربترین نوع مالیات است که پس انداز را متوقف و سرمایه گذاری را دچار نخوت میکند. ‌هر چند یکی از دلایل و نه تنها دلیل تورم، شوک‌های منفی ارزی است، ولی تلاش برای ⁧تثبیت ⁩دستوری ⁧نرخ ارز⁩، بدون خاموش کردن موتور تورم، موجب رانت، خروج بیشتر سرمایه و شوک مجدد ارزی می‌شود.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها