۱۴۰۲ سه شنبه ۲۸ آذر چاپ

دوراهی پنج‌شنبه یا شنبه؟

دوراهی پنج‌شنبه یا شنبه؟

اقتصاد میهن: درحالی‌که لایحه تعطیلات دو روزه ایران، هنوز به صحن علنی مجلس هم راه نیافته، اما در برخی از کشور‌ها ویکند سه‌روزه در حال اجراست. شرکت‌های غربی از یک‌سال گذشته در حال اجرای آخر هفته سه‌روزه هستند و نتایج این تصمیم حکایت از افزایش بهره‌وری نیروی کار دارد.

در ایران اما، مجلس قرار است به‌زودی برای تصویب آخر هفته دو روزه اقدام کند. کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص تعطیلی جمعه و شنبه یا پنج‌شنبه و جمعه، اختیار را به دولت واگذار کرده است. حال‌آنکه تجار تاکید دارند با تعطیلی پنج‌شنبه شاهد گسست بیشتر روابط اقتصادی با دنیا خواهیم بود؛ ولی تعطیلی شنبه، عدم هماهنگی تعطیلات با دیگر کشور‌ها را به حداقل خواهد رساند. آن‌ها خواستار هماهنگی هرچه بیشتر تعطیلات با شرکای تجاری اصلی هستند که سهم ۸۰درصدی از تجارت ایران دارند.فشار تندرو‌ها این‌بار بر تعطیلات آخر هفته است. با فشار تندرو‌ها دومین روز تعطیلات که تا پیش از این در کمیسیون اجتماعی روز شنبه تعیین شده بود، تغییر کرد و تعیین دومین روز تعطیل بر‌عهده دولت گذاشته شد. در گفتگو با نمایندگان مجلس اعلام شد که این تصمیم به دلیل در دستور کار قرار نگرفتن این لایحه از سوی هیات رئیسه مجلس انجام شده است.

با این حال، اما احتمال مشخص شدن روز دوم تعطیلات آخر هفته در صحن مجلس و با پیشنهاد نمایندگان وجود دارد. اما آنچه مشخص است اینکه تندرو‌ها به تاثیر تعطیلی روز پنج‌شنبه بر اقتصاد و عقب‌ماندگی ۴ روزه با الگوی بین‌المللی توجهی ندارند. از سوی دیگر در حالی‌که کشور‌های مسلمان منطقه چندین سال است که روز‌های جمعه و شنبه تعطیل هستند، اما بنا به گفته یک نماینده مجلس گویا برخی، این کشور‌ها را مسلمان نمی‌دانند!

تغییر در گزارش کمیسیون اجتماعی

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تغییر دومین روز تعطیل آخر هفته در کمیسیون متبوعش، گفت: اخیرا کمیسیون اجتماعی گزارش خود در خصوص افزایش تعطیلات آخر هفته را اصلاح کرد و گزارش جدیدی را به صحن علنی مجلس ارسال کرد.با توجه به تغییرات انجام شده، انتخاب روز دوم تعطیلات آخر هفته بر عهده دولت است. او ادامه داد: در خصوص تعطیلی روز شنبه در کمیسیون اجتماعی رای‌گیری شده بود، اما این امکان وجود دارد که اگر موضوعی دو‌سوم رای بیاورد گزارش کمیسیون اصلاح شود و این رای در کمیسیون اجتماعی داده شد.بر این اساس روز‌های تعطیلات آخر هفته که تا پیش از این بر اساس گزارش کمیسیون اجتماعی جمعه و شنبه بود با تصمیم کمیسیون بر عهده دولت گذاشته شد.

تشخیص دومین روز تعطیلات آخر هفته با دولت

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: گزارش کمیسیون اجتماعی اصلاح شد و بر این مبنا ساعت کار در ۵ روز کاری، ۴۰ ساعت خواهد بود. اما تشخیص اینکه ۵ روز کاری چه روز‌هایی باشد با دولت است. یعنی اینکه دومین روز تعطیلات شنبه باشد یا پنج‌شنبه بر اساس آیین‌نامه‌ای تعیین می‌شود که دولت خواهد نوشت.

تعطیلی شنبه مانع افزایش تعطیلات بود

عنابستانی در خصوص اینکه آیا فشار‌ها باعث اصلاح گزارش کمیسیون اجتماعی و گذاشتن اختیار روز تعطیلی بر عهده دولت شد، تاکید کرد: من با فشار‌ها کاری ندارم. ما می‌خواهیم یک کاری انجام شود. کمیسیون اجتماعی و دولت معتقد است که ما باید بتوانیم تعطیلات آخر هفته را بیشتر کنیم.اگر بر اساس گزارش اول کمیسیون اجتماعی روز دوم تعطیلات آخر هفته شنبه باشد که چه بهتر، اما اگر نشد پنج‌شنبه تعطیل شود. تعطیلی روز شنبه مانع افزایش تعطیلات آخر هفته شده بود و به همین علت از سوی هیات رئیسه به عنوان دستور صحن قرار داده نمی‌شد. کمیسیون اجتماعی به همین دلیل گزارش خود را اصلاح کرد.

نمایندگان پیشنهادهای‌شان را در خصوص گزارش کمیسیون اجتماعی داده‌اند و این لایحه در انتظار است تا در دستور صحن قرار بگیرد. او تصریح کرد: در صحن مجلس بر اساس پیشنهاد نمایندگان ممکن است که روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیلات آخر هفته به تصویب برسد و این امکان وجود دارد.امیدواریم که قبل از بررسی بودجه این لایحه در صحن مجلس بررسی شود و در این خصوص پیگیری هم می‌کنیم تا افزایش تعطیلات آخر هفته تا پایان سال به تصویب برسد تا برای سال آینده دو روز تعطیل داشته باشیم. این نماینده مجلس افزود: در حال حاضر طرح‌ها و لوایح اولویت‌دار زیاد است و هیات رئیسه باید تصمیم بگیرد کدام طرح یا لایحه در دستور کار قرار بگیرد.اما لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته لایحه خیلی مهمی است و می‌تواند به همبستگی، نشاط اجتماعی و بهره‌وری کار بسیار کمک کند. از سوی دیگر اگر این لایحه در دستور کار قرار بگیرد، حدود یک ساعت از وقت مجلس را می‌گیرد.

افزایش فاصله ایران از اقتصاد دنیا

همچنین جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس تاکید کرد: موافق افزایش تعطیلی روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیلات آخر هفته هستم. روز جمعه، روز تعطیل رسمی ما است و در مذهب و تاریخ اسلام تعطیلی جمعه آمده است و در این خصوص هیچ حرفی وجود ندارد.اما اینکه پنج‌شنبه تعطیل شود با توجه به اینکه روز جمعه تعطیل هستیم و سایر کشور‌های دنیا نیز روز شنبه و یکشنبه تعطیل هستند؛ عملا ۴ روز از اقتصاد دنیا عقب می‌افتیم و استدلال ما برای تعطیل شدن شنبه همین موضوع است. ما به دنبال کم کردن این فاصله هستیم.او ادامه داد: بنده و تعداد زیادی از نمایندگان این دیدگاه را داریم که تعطیلات آخر هفته روز‌های جمعه و شنبه باشد. در این شرایط فاصله ۴ روز با دنیا را به ۲ روز کاهش می‌دهیم و می‌توانیم از مزایای اقتصاد و گردش اقتصادی که در دنیا اتفاق می‌افتد، بهره ببریم و عقب نیفتیم.

درست است که ما تحریم هستیم، اما این تحریم‌ها همیشگی نیست و از سوی دیگر خودمان نباید به آن دامن بزنیم؛ بنابراین اگر تعطیلات آخر هفته در روز‌های جمعه و شنبه باشد هم نگاه اقتصاد حاکم شده و هم نگاه مذهبی و هم نگاه ملی.این نماینده مجلس در خصوص استدلال مخالفان تعطیلی روز شنبه گفت: بر اساس آنچه من از دوستان و همکاران شنیده‌ام مخالفان تعطیلی روز شنبه از جنس اعتقادی و مذهبی هستند و می‌گویند که شنبه و یکشنبه روز تعطیلی یهودیان و مسیحیان است. ما هم به نظر آن‌ها احترام می‌گذاریم، اما ما که روز جمعه تعطیل هستیم.رشیدی‌کوچی با اشاره به روز‌های تعطیل آخر هفته در کشور‌های مسلمان منطقه، اظهار کرد: اگر نگاه متعالی اقتصادی، مذهبی، دینی و اجتماعی داشته باشیم تعطیلی جمعه و شنبه بسیار بهتر از تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه است. کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس روز جمعه و شنبه تعطیل هستند، اما شاید از نظر برخی از دوستان این کشور‌ها مسلمان نیستند!

رد افزایش تعطیلات آخر هفته در کمیسیون تلفیق

از سوی دیگر ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس گفت: قرار بود افزایش تعطیلات آخر هفته را در برنامه هفتم بیاوریم، اما این موضوع در کمیسیون تلفیق رای نیاورد. در حال حاضر لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در نوبت بررسی در صحن مجلس است.او ادامه داد:، اما طرح‌ها و لوایحی که در نوبت رسیدگی در صحن مجلس است بسیار زیاد است. البته برای بررسی اولویت‌دار این لایحه امضا جمع شد، اما طرح‌ها و لوایح اولویت‌دار زیاد است و حدود ۱۵ طرح و لایحه با اولویت در نوبت رسیدگی در صحن قرار دارد؛ بنابراین احتمال دارد بررسی این لایحه به این دوره مجلس نرسد.

تعطیلی جمعه و شنبه در صحن رای می‌آورد

این نماینده مجلس در خصوص چرایی رد شدن افزایش تعطیلات آخر هفته در کمیسیون تلفیق، اظهار کرد: دوستان گفتند که ماهیت این موضوع برنامه‌ای نیست و به همین دلیل رد کردند. البته علاوه بر این برخی عنوان می‌کردند که نباید شنبه‌ها تعطیل شود، بلکه باید پنج‌شنبه و جمعه تعطیل باشد. استدلال آن‌ها این است که پنج‌شنبه‌ها به دین‌مان نزدیک‌تر است. اما به نظر می‌رسد تعطیلی روز جمعه و شنبه در صحن مجلس رای می‌آورد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها