۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۰ دي چاپ

«بورس‌بان» راه اندازی شد

«بورس‌بان» راه اندازی شد

اقتصاد میهن: رئیس سازمان بورس با اشاره به راه‌اندازی بورس‌بان، گفت: در نیمه اول امسال برای ۱۲ میلیون سهامدار ۱۱۶ ناشر بورسی ۲.۷ همت سود از طریق سجام واریز شده است.

به گزارش اقتصاد میهناز سنا، مجید عشقی با اشاره به اینکه در سال تدوین ۱۴۰۰ برنامه راهبردی بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفت و به زودی این سند در شورای عالی بورس تصویب خواهد شد، اظهار کرد: در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران تنوع بخشی به روش‌های سرمایه‌گذاری در دستور کار قرار گرفت و راه‌اندازی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری از صندوق املاک و مستغلات تا صندوق بازنشستگی در همین راستا صورت گرفت.وی افزود: تاکنون ۳ صندوق اهرمی جدید حدود ۳۰ همت منابع جذب کرده‌اند که این موضوع نشاندهنده استقبال از صندوق‌های مذکور است. از سوی دیگر با راه اندازی صندوق املاک برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن، پیش فروش متری و دستور راه‌اندازی سلف مسکن اصلاح شد.رئیس سازمان بورس گفت: با توجه به استقبال انبوه‌سازان، شهرداری و… از دستورالعمل مذکور منابع خوبی در حوزه عرضه مسکن جذب خواهد شد.

عشقی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته بیش از ۲۰۰ مجوز نهاد مالی نهایی و‌ تقدیم‌ متقاضیان شد و نهادهای فعال مالی به هزار رسیدند، تصریح کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به ۴۰۰ صندوق رسیده است. دو سال قبل صف طویل شرکت‌های کارگزاری، سبدگردان و… روی میز سازمان بورس بود که این صف از بین رفته است. اکنون می‌توان مدعی شد که در حوزه خدمات مالی با یک صنعت رقابتی مواجه هستیم.وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۱ تمام سودهای شرکت‌های بورسی از طریق سجام پرداخت می‌شود و دیگر نیاز به مراجعه به بانک نیست، اظهار کرد: بر این اساس واریز سود جاری و رسوبی از طریق سپرده‌گذاری مرکزی انجام می‌شود.رئیس سازمان بورس گفت: در نیمه اول امسال برای ۱۲ میلیون سهامدار ۱۱۶ ناشر بورسی ۲٫۷همت سود از طریق سجام واریز شده است.عشقی با اشاره به راه اندازی لاین سوت زنی رسانه‌ها، تصریح کرد: در حوزه نظارتی در سال جاری «بورس بان» ایجاد شد.

عشقی با اشاره به اینکه پیش‌بینی میشود تا پایان سال به میزان مندرج در بودجه اوراق منتشر شود، گفت: رقم ریالی اوراقی که بازخرید می‌شود با اوراق جدید که منتشر میشود، یک سان است. خرید این اوراق بخشهای بانکی و بیمه ها هستند.وی با اشاره به طرح ناظر حسابرسان در مجلس گفت: سازمان بورس در حسابرسیها به گزارش حسابرسان اتکا میکند بر این اساس نظرات سازمان به مجلس ارایه شده است. یک اداره مستقل در حوزه حسابرسی در سازمان بورس وجود دارد و تعاملات روز مره با سازمان حسابرسی انجام میشود.

بورس تعطیل نخواهد شد

وی در واکنش به سوالی در خصوص ریزش ۵۰ هزار واحدی بازار بورس در روز جاری پیرو تحولات سیاسی در خاورمیانه و فلسطین گفت: تحولات سیاسی طبیعتاً اثر گذار است اما صف فروش آن چندانی نداریم. در این مواقع خود حقوقی ها دست به کار میشوند و این پنیک موقتی است. توصیه میکنم سهامداران عجله نکنند و قطعا این شرایط ادامه نخواهد داشت و حقوقیها خرید خود را انجام میدهند و نیازی به تعطیلی بورس هم نیست و با یک شرایط موقت رو به رو هستیم.رییس سازمان بورس گفت: برنامه افزایش سرمایه شرکتها و عرضه اوراق در سال جاری به ۷۵۰همت خواهد رسید که یک رکورد مناسب ارزیابی میشود.

سهم بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد حدود ۳۰ درصد است

عشقی رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه بحث سهم ۱۵درصدی بازار سرمایه در تامین مالی را به چالش میکشم، گفت: بعضاً به غلط این طور عنوان میشود که اگر کل تامین مالی یک ساله اخیر در اقتصاد حدود ۵هزار همت باشد ۷۰۰همت از طریق بورس و مابقی توسط بانکها تامین مالی شده است. البته این مقایسه درستی نیست. برآورد ما این است که۳۰درصد تامین مالی اقتصاد توسط بازار سرمایه انجام میشود چراکه تامین مالی در بورس از طریق عرضه اوراق مشارکت یا افزایش سرمایه به روش آورده نقدی و…. از جنس «فرش مانی» می‌باشد اما بخش مهمی از تامین مالی بانکها مربوط به استمهال تسهیلات قبلی است و عملا پول جدیدی وارد شرکتها نمیشود. وی افزود، اگر این موضوع لحاظ شود و سهم پرداخت تسهیلات برای استمهال وام‌های قبلی کسر شود عملا مخص می‌شود که سهم تامین مالی بازار سرمایه در اقتصاد حدود ۳۰درصد است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها