۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۰ دي چاپ

رشد چشمگیر تعداد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در دولت سیزدهم

رشد چشمگیر تعداد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در دولت سیزدهم

اقتصاد میهن: بر اساس گزارش‌ها طی دو سال گذشته بیش از دو میلیون نفر بیمه اجباری و اختیاری در کشور به ثبت رسیده و ۷۰۰ هزار اشتغال خالص در تابستان امسال ایجاد شده است. طبق اعلام معاونت اشتغال وزارت کار از ابتدای سال تا پایان مهر ماه جاری ۵۵۰ هزار نفر کد بیمه اجباری و حرف و مشاغل جدید به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد میهن ، طی روزهای اخیر مرکز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی نرخ بیکاری فصل پاییز را ۷.۶ درصد اعلام کرد که کمترین میزان در طول سالهای پس از انقلاب بوده است و در مقایسه با نرخ بیکاری فصل تابستان که ۷.۹ درصد بود کاهش ۰.۶ درصدی را نشان داد.طبق اعلام وزیر کار، در دو سال گذشته بالای ۲ میلیون بیمه اجباری و اختیاری در کشور به ثبت رسیده است. بیمه اجباری یعنی کارفرما نیروی کار را جذب و او را بیمه کرده است. در تابستان امسال نیز ۷۰۰ هزار اشتغال خالص به روایت مرکز آمار ایران ایجاد شده است. کاهشی شدن نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۲ درحالی رخ داده است که برخی از کسب وکارها به دلیل فصلی بودن با کسادی و رکود مواجه می‌شوند.

در پاییز ١٤٠٢ به میزان ۴۱.۵ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار داشتند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نیز از افزایش ۰.۵ درصدی این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل حکایت دارد.بر اساس گزارش‌ها طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ میزان ایجاد اشتغال روند مناسبی را طی کرده و بیش از ۹۷۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده است. همچنین نزدیک به ۹۰ درصد از تعهد ایجاد اشغال سالانه یک میلیون نفری دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ محقق شده است.

در همین راستا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،  با اشاره به تحقق وعده دولت در ایجاد بیش از یک میلیون شغل گفته است: در دو سال گذشته دولت بیش از تعهد ایجاد اشتغال یک میلیون در سال عمل کرد و این آمار بر اساس سامانه رصد اشتغال در وزارت کار، مراکز پژوهشی و سازمان تأمین اجتماعی است.سید صولت مرتضوی،  با بیان اینکه در دو سال گذشته بالای ۲ میلیون بیمه اجباری و اختیاری داشته‌ایم، افزود: بیمه اجباری یعنی کارفرما نیروی کار را جذب و او را بیمه کرده است. در تابستان امسال نیز ۷۰۰ هزار اشتغال خالص به روایت مرکز آمار ایران ایجاد شده است.به گفته مرتضوی، وزارت کار تنظیم‌گر ایجاد اشتغال است و فعالیت در بخش ساخت مسکن، اشتغال دانش‌بنیان، حذف زوائد دست‌ و پاگیر برای صدور مجوز کسب‌وکار و ارائه تسهیلات باعث‌ شده دولت با افتخار اعلام کند که به تعهد خود در زمینه ایجاد اشتغال عمل کرده است.آن‌طور که وزیر کار گفته تا پایان سال ۱۵۰ همت برای ایجاد اشتغال از محل منابع عمومی دولت تسهیلات می‌توان پرداخت کرد.

اخیرا معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار نیز با تایید آمار بیمه‌شدگان جدید تامین اجتماعی از وجود ۵۵۰ هزار نفر کد بیمه اجباری و حرف و مشاغل جدید از ابتدای سال تا پایان مهر ماه خبر داد و گفت: قطعا برایشان اشتغال ایجاد شده که کد بیمه جدید است یا اجباری یا حرف و مشاغل است.

وی با اشاره به گزارش اشتغال مرکز آمار ایران گفت: گزارشی که مرکز آمار ارائه می‌دهد فصل به فصل اعلام می‌شود و با توجه به روش علمی، صحیح است ولی ثبتی مبنا نیست یعنی به فرض در پاییز ۱۴۰۲ مرکز آمار اعلام کرده که چه تعداد بیکار داریم و طبق گزارش مذکور ۲ میلیون و ۴۰ هزار نفر است اما این عده چه کسانی هستند؟ ما از چهار مسیر بر اشتغال ایجادی نظارت می‌کنیم که یکی از منظر کد بیمه تامین اجتماعی است تا مشخص شود کسانی که برایشان شغل ایجاد شده منجر به بیمه فرد شده است یا نه؟

در همین راستا عضو کانون هماهنگی شورای اسلامی کار تهران ، درباره آمار بیمه‌شدگان جدید تامین اجتماعی می‌گوید: در صورتی که داده‌های آماری مرکز آمار ایران را بررسی و وضعیت اشتغال را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کنیم، مشاهده می‌کنیم که تعداد کارگاه‌ها افزایش یافته و از آمار بیکاران کم شده و به آمار اشتغال و بیمه شدگان جدید تامین اجتماعی افزوده شده است.به گفته محسن باقری،  با بررسی آمارهای موجود می‌توان گفت که از بخش بیمه‌های اختیاری اندکی کاسته شده است چون یارانه حمایتی قالیبافان و رانندگان برداشته شده و به بخش بیمه‌های اجباری اضافه شده است.

در بحث کاهش نرخ بیکاری و توفیق دولت در برنامه ایجاد سالانه یک میلیون شغل مولفه‌های متعددی اثرگذار بوده است که محوری‌ترین و مهم‌ترین عوامل را باید پاسخگویی و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها نسبت به موضوع اشتغال، تزریق نقدینگی و تامین مالی، تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار و اعمال نظارت سختگیرانه بر اشتغال ایجادی دانست. نرخ بیکاری در ۲۱ استان کشور روند کاهشی داشته که در ۲۴ استان تک رقمی و در ۱۹ استان کمتر از ۷ درصد بوده است. کاهشی‌ شدن نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، تحقق هدفگذاری ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال را به دنبال داشته است.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها