۱۴۰۲ شنبه ۷ بهمن چاپ

سقوط آزاد بورس تهران/ آقای رییسی! شما با وعده اصلاح روند بازار سرمایه ، قدرت گرفتید

سقوط آزاد بورس تهران/ آقای رییسی! شما با وعده اصلاح روند بازار سرمایه ، قدرت گرفتید

اقتصاد میهن: بررسی‌ها نشان می‌دهد که از بیست و چهارم دی‌ماه که بازار سرمایه وارد روند نزولی شده، بیش از ۷۳ هزار واحد سقوط کرده است و به نوعی، از عدد ۲ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۲۹۰ واحد به ۲ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۴۹۱ واحد سقوط کرده است.

اما در حالی این روزها بازار سهام در روندی ریزشی قرار گرفته است که پیش از این بنا به گفته تحلیلگران بازار، تا حدی شرایط بهبود پیدا کرده بود و پیش‌بینی‌ها برپایه روزهای خوب استوار شده بود، اما رشدهایی که به نظر می‌رسید به کمک اخباری چون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و همچنین رشد قیمت دلار شکل بگیرد، با بازار خداحافظی کرده‌اند. به نوعی، با وجود این‌که دلار در قیمت‌های ۵۴ و ۵۵ هزار تومان بازی می‌کند، اما بورس به این موضوع بی‌تفاوت است و به روند ریزشی ادامه می‌دهد.

ارزش دلاری بازار

در این میان، گزارش‌ها و تحلیل‌ها از روند بازار سهام حاکی از آن است که ارزش دلاری بازار، مجدد به کف خط روند رسیده است.بنا به تحلیل‌ها، سه سطح مهم در رابطه با ارزش دلاری بازار (براساس دلار آزاد) وجود دارد. سطح اول، ۲۰۰ میلیارد دلار است. این سطح از آذرماه سال ۱۴۰۰ شکل گرفته که سطح بسیار قوی است و حتی اردیبهشت‌ماه امسال نیز بازار از همین سطح اصلاح کرد.سطح دوم، ۱۷۳ میلیارد دلار است که تا به الان بازار برای حمایت مناسب عملکرد نکرده، اما در جهت مقاومت قوی واکنش داشته است. سطح آخر هم ۱۵۴ میلیارد دلار است که از این سطح، همواره نوسان‌های خوبی در بازار شاهد بودیم. آن‌طور که تحلیلگران می‌گویند، نوسان بازار میان ۱۵۴ تا ۱۷۴ میلیارد دلار طبیعی است؛ چراکه بالاتر از ۱۷۴ میلیارد دلار، ریسک خرید وجود دارد و پایین‌تر از ۱۵۴ میلیارد دلاری، ریسک فروش وجود دارد. اما در این میان، تحلیلگران اعتقاد دارند که اگر روزی ارزش دلاری بازار از ۲۲۰ میلیارد دلار عبور کند، آن زمان می‌توان منتظر جبران عقب‌ماندگی بازار از تورم بود.

خلف وعده دردناک است

در این شرایط اما فعالان بازار سرمایه می‌گویند، زمانی که شاخص به صورت شارپ و شدید صعود می‌کند، سازمان بورس با اقداماتی نظیر معاملات الگوریتمی و پمپاژ برخی خبرها مانع از رشد شدید بازار می‌شود؛ حال که بازار به صورت شدید در حال ریزش است، چرا اقدامی نمی‌کند؟ به اعتقاد آن‌ها، اولین قدم برای حل مشکلات اقتصادی، دیدن واقعیت‌های موجود است که متاسفانه دولت، چشم‌ها را بسته است و با چشمان بسته تلاش می‌کند مشکل را حل کند.علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: جناب آقای رییسی، خلف وعده دردناک است. شما با وعده اصلاح روند بازار سرمایه قدرت گرفتید.

مهدی افضلیان کارشناس بازار سرمایه در این باره نوشت: من واقعا نمی‌فهمم که چرا سازمان با منابعی که در اختیار دارد، تحرکی در بازار ایجاد نمی‌کند، چطور زمانی که بازار در حال رشد بوده با ابزارهایی که در اختیار دارد و مصاحبه‌ها به بازار جهت داده و رشد را کنترل می‌کند.به اعتقاد او، این بازار هم مانند بازارهای دیگر بوده و باید از تهدید به سمت ایجاد فرصت رفت. باید این بازار را سرپا نگه دارید که پول از این بازار به سمت بازارهای دیگه نرود، نمی‌دانم چرا این بازار اولویتی برای متولیان امر ندارد؟

نوید رجایی، فعال بازار سرمایه نوشت: سرتاسر بورس قرمز است، اما جالب است بدانید شاخص فقط نیم درصد منفی است. در حال حاضر دولت باید به بورس توجه ویژه ای داشته باشد و با عرضه اوراق بهادار و سایر روش‌ها تامین مادی را انجام دهد. از سوی دیگر شرکت‌ها را مکلف به افزایش سرمایه و اصلاح ساختار در کنار بسته‌های حمایتی کند تا در نتیجه بورس در دراز مدت بتواند تاثیر بهتری بر اقتصاد و معکوس کردن تورم داشته باشد.

در این میان، بهنام صمدی، کارشناس بورس با پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال می‌گوید: بازار سرمایه واقعا نسبت به بقیه بازارها، از تورم نرخ دلار عقب است. یعنی خیلی از سهم‌ها با دلار ۲۸ هزار تومان معامله می‌شوند و بازار از نظر بازدهی نسبت به سایر بازارها عقب است. وی تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد اگر تنش‌ها فروکش کند، می‌تواند تا پایان سال به سقف قبلی که در اردیبهشت‌ماه ثبت کرده بود، برسد؛ به خصوص این‌که گزارش‌های ۹ ماهه خوبی داشتیم.صمدی تاکید می‌کند: کلا اگر ریسکی از سمت دولت متوجه بازار نشود، بورس می‌تواند رشد کند و رکورد جدیدی در شاخص‌های بازار سرمایه ببینیم.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها