۱۴۰۲ شنبه ۲۶ اسفند چاپ

ضعف زیرساخت حمل ریلی و جاده‌ای پاشنه آشیل تولید

ضعف زیرساخت حمل ریلی و جاده‌ای پاشنه آشیل تولید

اقتصاد میهن: صنعت فولاد را باید یکی از صنایع کلیدی و تأثیرگذار در اقتصاد کشورها دانست.

بررسی شاخص‌های مؤثر بر تولید ناخالص داخلی کشورها حاکی از اثرگذاری مستقیم این صنعت بر رشد و توسعه اقتصادی است. از آنجا که پویایی صنعت فولاد در گرو رشد و توسعه زیرساخت‌ها است؛ در یک رابطه دوسویه، هم از فرآیند توسعه تأثیر می‌پذیرد و هم بر آن اثر می‌گذارد.یکی از معضلات صنعت کشور که باعث تحمیل هزینه‌های بسیار به صنعت و اقتصاد گردیده است ضعف زیرساخت‌ها در حوزه حمل و نقل و انرژی است که موجب اتلاف هر چه بیشتر سرمایه و زمان گردیده است.

فاصله جغرافیایی میان معدن و صنایع بالاسری با صنایع میانی از یک سو و ضعف سیستم حمل و نقل از سوی دیگر منجر به افزایش هزینه‌ها گردیده است. از طرفی جانمایی و احداث کارخانه‌های میانی در اقلیم نامناسب، مشکلات محیط‌زیستی ایجاد نموده است. در منطقه سنگان نیز از کمبودهای جدی ضعف در زیرساخت‌های حمل ریلی و جاده‌ای است، به طوری که اگر زیرساخت‌های لازم برای ارسال محصول در حد قابل قبولی باشد، ضمن اینکه ارسال گندله تولیدی با سرعت بیشتری امکان‌پذیر می‌شود در روندی سلسه‌وار به تولید بیشتر این معدن تأثیرگذار است.اگر این مشکلات گریبانگیر معدن فولاد سنگان نباشد، با توانمندی‌های نیروی انسانی و قابلیت‌های فنی، توانایی عبور از ظرفیت ۵ میلیون تن گندله را داریم.

فولاد سنگان اقدام به خرید و استقرار ماشین‌آلات حمل و نقلی و تجهیز ناوگان حمل و نقل نیز کرده است که استقرار و بهره‌برداری از این تجهیزات با سرمایه‌گذاری ۱۰۵ میلیون دلاری در دستور کار شرکت قرار گرفته است و این ناوگان خریداری و بخشی از آن در سایت مستقر شده اند. با خرید این تجهیزات حمل و نقل معدنی بخشی از چالشهای ناشی از کمبود تجهیزات حل خواهد شد که تأثیر مهمی بر رشد تولید شرکت خواهد داشت.برای تحقق اهداف سند چشم انداز نیازمند افزایش حمل و نقل ریلی تا ۱۰۵ میلیون تن و حمل جاده‌ای و دریایی هر کدام تا ۵۰ میلیون تن در سال هستیم در حالی که در سال ۱۴۰۰ ظرفیت حمل مواد معدنی از طریق خطوط ریلی حدود ۴۵ میلیون تن بوده است و برای سال ۱۴۰۴ باید به بیش از ۷۹ میلیون تن در بخش معدنی برسد. دستیابی به چنین هدفی نیازمند تلاش دوچندان و برنامه‌ریزی دقیق می‌باشد.

در حال حاضر معدن فولاد سنگان خواف محصولات با کیفیت بالا تولید می‌کند که در نتیجه با اخذ مجوز صادرات، به زودی در بازارهای خارجی نیز محصولات معدنی عرضه خواهد شد. این موضوع سبب می شود نگاه ما به نحوه مراودات با شرکتها جدی تر باشد.استفاده از دستاوردهای انقلاب صنعتی نسل سوم و چهارم در استخراج معادن و تجهیز ناوگان حمل و نقل موادمعدنی، لازمه رشد استخراج، اشتغال‌زایی، ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی با فرآوری موادمعدنی است.

  •  علی امرایی، مدیرعامل فولاد سنگان

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها