۱۴۰۲ شنبه ۲۶ اسفند چاپ
همگام با رشد تولید و سودآوری در سال 1402 تحقق یافت؛

درخشش فولاد اکسین در حوزه صادرات و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی

درخشش فولاد اکسین در حوزه صادرات و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی

اقتصاد میهن: عضو هیئت مدیره و معاون اجرایی شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: فولاد اکسین به عنوان تنها تولیدکننده ورق «API» در کشور علاوه بر تحقق رشد تولید و سودآوری در سال جاری، موفق به افزایش 45 درصدی صادرات نسبت به سال 1401 شد که به دنبال آن، نام این شرکت برای اولین بار جزو برترین صادرکنندگان غیرنفتی کشور قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد میهن، محمدحسین مرادی افزود: علاوه‌براین، فولاد اکسین اقدامات گسترده‌ای در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در سطح منطقه و استان در سال ۱۴۰۲ انجام داد که از جمله می‌توان به تامین دو هزار تن ورق فولاد پل عنافچه در شهرستان ملاثانی، تامین دو هزار بسته آموزشی برای دانش‌آموزان نیازمند و اهدای ۱۰۰ سری جهیزیه به زوج‌های جوان خوزستانی اشاره کرد.مرادی بیان کرد: صنعت فولاد در ایران با پیشرفت قابل‌توجهی همگام با به‌روزرسانی دانش و تکنولوژی تولید محصولات خاص و با ارزش افزوده بالای فولادی در شرکت‌های بزرگ طی سالیان اخیر همراه شده است؛ به نحوی که برای مثال نیاز صنایع مختلف همچون نفت، گاز و پتروشیمی به محصول استراتژیک ورق فولادی «API»، توسط شرکت فولاد اکسین خوزستان تامین می‌شود و کشور از واردات آن بی‌نیاز شده است. علاوه‌براین، به سبد محصولات خاص این شرکت عظیم فولادی می‌توان ورق ضدسایش (هاردوکس) را هم اضافه کرد که دانش تولید آن، پیش‌تر در انحصار کشورهای اروپایی مانند سوئد بوده و هم‌اکنون با تکیه بر دانش بومی و مهارت متخصصان و مهندسان فولاد اکسین در داخل تولید می‌شود.وی افزود: به جرات می‌توان گفت که شرکت فولاد اکسین خوزستان از لحاظ تکنولوژی و راندمان تولید و همچنین خواص متالورژیکی و مکانیکی محصول که همان ورق‌های فولادی است، در میان ۱۰ شرکت برتر جهان قرار دارد و در سال ۱۴۰۲ که بر مبنای «رشد تولید و مهار تورم» نام‌گذاری شده است، توانسته است عملکردی طلایی و موفق در بخش‌های مختلف را بر جای بگذارد.

عضو هیئت مدیره و معاون اجرایی شرکت فولاد اکسین خوزستان در خصوص عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۲، عنوان کرد: شرکت فولاد اکسین خوزستان سال ۱۴۰۲ را با رکوردشکنی در بخش تولید آغاز کرد و در فروردین ماه، موفق به ثبت رکورد ماهیانه تولید به میزان ۷۶ هزار و ۳۷۰ تن انواع ورق‌های فولادی بعد از گذشت دو سال شد. افزایش ۶۱ درصدی سوددهی این شرکت در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱، حاکی از عزم بالای فولاد اکسین برای ثبت رکوردهای جدید در سال جاری بود. از این رو، شرکت فولاد اکسین خوزستان در نیمه نخست امسال علی‌رغم  ۱۸ روز توقف تولید ناشی از قطعی برق، توانست رکورد بیشترین میزان تولید اسلب معادل ۴۰۷ هزار و ۲۰۳ تن را طی دو سال اخیر ثبت کند که این مسئله افزایش ۵۶ درصدی درآمد و ۷۶ درصدی سود خالص این شرکت در این بازه زمانی را به همراه داشت؛ ضمن اینکه رکورد آماده‌به‌کاری عملیاتی معادل ۹۷ درصد در مرداد ماه امسال در خطوط تولید فولاد اکسین به ثبت رسید که این میزان بالاتر از استانداردهای جهانی بوده است.مرادی ادامه داد: ثبت ۲۷ روز تولید بدون توقف در هشت ماهه ۱۴۰۲ با تکیه بر خودباوری بلوغ فولاد اکسین در تولید ورق‌های «API» و آلیاژی، ثبت رکورد ماهیانه فروش انواع ورق‌های فولادی در آذر ماه سال جاری به میزان ۷۸ هزار و ۸۵۳ تن بعد از دو سال و رشد ۶۹ درصدی درآمد و ۸۹ درصدی سود خالص در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال پیش، از دیگر رکوردشکنی‌های شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال جاری به شمار می‌آیند که بی‌شک این موفقیت‌ها با توجه به عزم بالای فولادمردان اکسین در مسیر توسعه و پیشرفت، تا پایان امسال ادامه خواهند یافت.

آغاز عملیات احداث کارخانه فولادسازی در سال ۱۴۰۲

وی در ادامه به اهمیت احداث کارخانه فولادسازی در این مجموعه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تامین پایدار و به موقع مواد اولیه، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان فولاد در کشور به شمار می‌آید که منجر به عدم تحقق ظرفیت اسمی تولید در کارخانه‌های بزرگ فولادی شده است. میزان ظرفیت اسمی تولید ورق فولادی در شرکت فولاد اکسین خوزستان به عنوان تنها تولیدکننده ورق «API» در کشور، برابر با یک میلیون و ۵۰ هزار تن در سال بوده که به دلیل معضل مذکور، این شرکت تا به امروز توانسته است تولید بیش از ۷۰۰ هزار تن را محقق کند. از این رو، کلنگ احداث پروژه فولادسازی اکسین که به دلیل عدم تامین بودجه لازم به تعویق افتاده بود، سرانجام با حمایت سهام‌داران مجموعه و هم‌زمان با سفر رئیس جمهور به استان خوزستان در اردیبهشت ماه سال جاری به زمین زده شد تا ضمن تکمیل زنجیره فولاد و اشتغال‌زایی مستقیم برای دو هزار نفر، زمینه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن اسلب و یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن آهن اسفنجی در یک بازه زمانی سه ساله با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون یورو فراهم شود. در همین راستا شرکت فولاد اکسین خوزستان در آبان ماه امسال، اقدام به عقد تفاهم‌نامه همکاری با بانک رفاه کارگران با هدف تامین مالی ۱۵۰ میلیون یورویی برای احداث کارخانه فولادسازی کرد. پرداخت این تسهیلات، قطعا گام بلندی در راستای تسریع اجرای طرح‌های توسعه‌ای این شرکت و خودکفایی ملی و اشتغال‌زایی در سطح استان و کشور خواهد بود.

عضو هیئت مدیره و معاون اجرایی شرکت فولاد اکسین خوزستان در ارتباط با اقدامات این شرکت در حوزه زیرساخت طی سال ۱۴۰۲، اظهار داشت: با توجه به قطعی برق و گاز صنایع در روزهای مختلف سال، شرکت فولاد اکسین خوزستان طرح‌های توسعه‌ای با هدف تامین پایدار انرژی را در دستور کار خود قرار داده و مطالعات لازم جهت احداث نیروگاه برق در دو فاز به ترتیب با ظرفیت ۲۰ و ۳۰۰ مگاوات جهت تامین برق کارخانه نورد و فولادسازی را آغاز کرده است. به علاوه این شرکت در حوزه برق، پروژه احداث پست برق و کلیدخانه ۳۳ کیلوولت به صورت «EPC» را در دست اقدام دارد که عملیات اجرایی آن از شهریوره ماه سال جاری آغاز شده است. شرکت فولاد اکسین خوزستان در راستای تامین گاز مورد نیاز خود در روزهای سرد سال نیز طرح احداث مخازن ذخیره گاز را در دستور کار خود قرار داده و در تلاش است این پروژه را در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برساند. افتتاح و راه‌اندازی تصفیه‌خانه بهداشتی در شهریور ماه امسال، از جمله اقدامات برجسته شرکت فولاد اکسین خوزستان در حوزه آب به شمار می‌آید که علاوه بر حفظ استانداردهای زیست‌محیطی در بخش تولید، با توجه به برگشت آب تصفیه شده برای استفاده در فضای سبز صرفه اقتصادی به همراه خواهد داشت.

فولاد اکسین به جرگه صادرکنندگان برتر کشور پیوست

مرادی با اشاره به درخشش شرکت فولاد اکسین خوزستان در حوزه صادرات، مطرح کرد: نقطه عطف عملکرد شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال ۱۴۰۲ را می‌توان انتخاب این شرکت به عنوان صادرکننده برتر برای اولین بار در تاریخ مجموعه علی‌رغم تمامی چالش‌های موجود در حوزه صادرات که تحریم‌های ظالمانه در راس آن‌ها قرار دارد، دانست؛ به نحوی که اکنون محصولات فولاد اکسین خوزستان به ۱۸ کشور جهان در سه قاره‌ مختلف صادر می‌شود و توسعه صادرات با هدف افزایش درآمد و ارزآوری به داخل کشور در دستور کار این شرکت قرار دارد. با توجه به رشد ۴۵ درصدی صادرات محصولات شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال جاری، نام این شرکت در میان صادرکنندگان برتر غیرنفتی کشور قرار گرفت و در مراسم بیست و هفتمین سالروز ملی صادرات که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، از این شرکت تقدیر به عمل آمد.

وی قرار گرفتن در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران (IMI100)؛ کسب عنوان واحد برتر تحقیق و توسعه سال ۱۴۰۲ استان خوزستان؛ اخذ گواهینامه بین‌المللی «ISO/IEC17025:2017» تحت عنوان الزامات عمومی احراز صلاحیت آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون؛ کسب تندیس و نشان عالی مدیر سال ۱۴۰۲؛ دریافت تندیس واحد نمونه استانی در حوزه استاندارد و کنترل کیفیت؛ کسب تندیس برگزیدگی اولین سمپوزیوم ملی انقلاب صنعتی چهارم در صنعت فولاد با رویکرد هوش مصنوعی؛ اخذ تندیس سیمین همایش ملی کیفیت؛ دریافت تندیس زرین اجلاس سراسری تکریم از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور؛ اخذ گواهینامه انطباق معیار مصرف انرژی؛ دریافت لوح زرین جشنواره نوآوری برتر ایرانی و کسب عنوان شرکت پیشرو در توسعه فناوری در همایش بنگاه؛ فناوری و رشد اقتصادی را از دیگر موفقیت‌های شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال جاری برشمرد.

عضو هیئت مدیره و معاون اجرایی شرکت فولاد اکسین خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲، شرکت فولاد اکسین خوزستان علاوه ‌بر تحقق رشد تولید و سودآوری مناسب، اقدامات متنوعی در حوزه مسئولیت‌‎های اجتماعی انجام داده است که از جمله آن‌ها شامل تامین دو هزار تن ورق فولاد پل عنافچه در شهرستان ملاثانی، تامین چهار هزار بسته معیشتی، تامین دو هزار بسته آموزشی برای دانش‌آموزان نیازمند، اعزام تانکرهای آب شرب به روستاهای شهرستان باوی، برپایی موکب در ایام اربعین و اهدای ۱۰۰ سری جهیزیه می‌شود. این شرکت در تلاش است فعالیت خود در این زمینه را به دو برابر در سال آینده افزایش دهد و اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی در سطح استان را اهم برنامه‌های خود در سال آینده قرار داده است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها