۱۴۰۲ شنبه ۲۶ اسفند چاپ
با تقسیم ۳۲۰ تومان به ازای هر سهم در مجمع «کگهر» رقم خورد

پایانی خوش برای سهام‌داران شرکت گهرزمین در آستانه بهار طبیعت

پایانی  خوش  برای  سهام‌داران شرکت گهرزمین در آستانه بهار طبیعت

اقتصاد میهن: مجمع‌عمومی عادی سالیانه شرکت صنعتی و معدنی گهرزمین(کگهر)، که با مشارکت 92 درصد از سهام‌داران در محل هتل المپیک برگزار شد، با تقسیم سود 320 تومان سود به ازای هر سهم، به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد میهن ، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت با بیان اینکه اصلی‌ترین پتانسیل گهرزمین، معدن سنگ آهن این شرکت با ذخیره ۶۴۰ میلیون تن می‌باشد که در حال حاضر بزرگترین معدن سنگ خاورمیانه است، گفت:  بیش از ۱۶ میلیون تن سنگ‌آهن در سالجاری از این معدن استخراج شده است و یک برنامه ۱۰ سال جهت برداشت از این معدن تدوین شده است. مهندس محمد محیاپور، افزود: زنجیره فولاد در شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در حال تکمیل است و پتانسیل اصلی شرکت در حوزه سنگ‌آهن و فولاد است. مهندس محیاپور میزان ذخایر سنگ‌آهن خام جهان را ۱۷۳.۵ میلیارد تن اعلام کرد و افزود: از این میزان، استرالیا ۵۱ میلیارد تن، برزیل ۳۴ میلیارد تن و ایران ۲.۷ میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن دارد که شرکت معدنی و صنعتی گهر زمین دومین تولیدکننده سنگ‌آهن کشور است.وی با اشاره به واحدهای تولیدی این شرکت عنوان کرد: کارخانه گندله‌سازی در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید که ظرفیت تولید آن سالانه ۵ میلیون تن گندله است. کارخانه خردایش ۱۵ میلیون تن ظرفیت تولید در سال و ۳ خط تولید کنسانتره ۶ میلیون تن در سال ظرفیت تولید دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین این شرکت در سال گذشته به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرد که از جمله می‌توان به کسب جایگاه نخست بازار فرابورس، افزایش ۱۴ درصدی استخراج سنگ آهن کلوخه نسبت به سال گذشته، افزایش ۲۴ درصدی درآمد عملیاتی در سال مالی ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته، افزایش تولید تمامی محصولات نسبت به مدت مشابه سال گذشته و کسب تقدیرنامه ۳ ستاره تعالی سازمانی در اولین حضور در جایزه ملی تعالی سازمانی، کسب ۲۳ رکورد تولید در سال مالی ۱۴۰۲، دسترسی به بازارهای جدید صادراتی، بهترین عیار (Fe) گندله و کنسانتره در ایران، تملک ۳۰۰۰ هکتار زمین در شهرستان بردسیر به منظور اجرای طرح‌های توسعه، افزایش ۲۰۰ درصدی سرمایه ثبتی شرکت، افزایش ۱۳.۵ درصدی قیمت محصول گندله گهرزمین نسبت به قیمت پایه و تغییر نام شرکت به معدنی و صنعتی گهرزمین اشاره کرد.

وی درباره رکوردهای ماهیانه تولید سال مالی ۱۴۰۲ گفت: ۲۳ رکورد تولید در این شرکت به ثبت رسیده است که ۵ رکورد در تولید گندله، ۸ رکورد در تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی و ۱۰ رکورد در تولید کنسانتره به ثبت رسیده است که حاکی از عملکرد موفق مجموعه در این بازه زمانی بوده است. میزان تولید گندله ۴۵ درصد، کنسانتره ۱۳ درصد، سنگ‌آهن دانه‌بندی ۱۴ درصد و کلوخه ۱۴ درصد رشد تولید در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به داشته است.به گفته‌ی محیاپور شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در حال حاضر سهم ۱۸ درصدی از تولید کنسانتره کشور و سهم ۲۷ درصدی از تولید گندله کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین عنوان کرد: در سال مالی ۱۴۰۲، رکورد استخراج حدود ۱۵٫۶ میلیون تن سنگ‌آهن و باطله‌برداری حدود ۶۶٫۱ میلیون تن روباره و باطله سنگی را ثبت کردیم که به ترتیب با افزایش ۱٫۹۷ و ۰٫۹ میلیون تنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه شده است. تولید ۱۰ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی در سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲ هدف‌گذاری شد که در این مدت با افزایش ۱۱٫۲۳ درصدی، رکورد تولید ۱۱ میلیون و ۶۲ هزار و ۲۴۶ تن از این محصول به ثبت رسید.وی همچنین گفت: درآمد عملیاتی شرکت معدنی و صنعتی گهر زمین ۲۴ درصد رشد داشته و این در حالی است که قیمت محصول شاهد رشد نبوده است. سود علمیاتی شرکت نیز شاهد رشد ۱۶ درصد و سود خالص شرکت رشد ۳۸ درصدی داشته است. با توجه به تمامی محدودیت‌ها همچون بهره مالکانه، افزایش نرخ عوارض صادراتی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و … روند سود شرکت مثبت بوده است.

محیاپور تاکید کرد: با توجه به پتانسیل این شرکت تکمیل زنجیره فولاد برای گهرزمین یک ضرورت است. برگ برنده گهرزمین معدن آن نیست بلکه سهامداران و پرسنل ارزشمند این شرکت هستند.مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای این شرکت گفت: کارخانه احیا مستقیم شرکت ۵۱.۱۳ درصد پیشرفت داشته است. در تلاش هستیم تا دو مگامدول اسفنجی بردسیر تا پایان سال گذشته راه‌اندازی شود. همچنین عملیات حفاری اکتشافی در پهنه جبال بارز در حال انجام است. پروژه بازیابی آب پیشرفت ۸۰ درصدی داشته است که این پروژه مصرف آب را کاهش داده و تا پایان خردادماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در ادامه مجمع‌عمومی بیان داشت: همراه با گل‌گهر و چادرملو، جلسات متعددی با کمیسیون‌های صنایع‌وکمیسیون و تلفیق برگزار شد که نهایتا ۵ درصد بهره مالکانه به ۵۵ درصد کلوخه سنگ برابر با ۴.۲ درصد تغییر پیدا کرد که بازهم با اعتراضات بازگردانده شد و در تلاش هستیم که کاهش پیدا کند. قول داده شده که این مبلغ دوباره در کمیسیون تلفیق بررسی شود. وی تصریح کرد: در آینده ممکن است با ریسک افزایش قیمت و عدم دسترسی به گازوئیل مواجه شویم. در تلاش هستیم با برنامه‌ریزی این مساله را مدیریت کنیم. بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون لیتر مصرف سالانه است و سهم این مساله در قیمت تمام شده کمتر از ۲ درصد است.

مهندس محیا پور اضافه کرد: پروژه حمل پیوسته مواد معدنی (IPCC) در مرحله تهیه اسناد و برگزاری مناقصه است که این پروژه ۲۵ درصد از هزینه معدنکاری را کاهش می‌دهد. مشارکت ۲۰ درصدی در سرمایه‌گذاری معدن جانجا از دیگر طرح‌های توسعه‌ای گهر زمین است که پیمانکار آن انتخاب شده است. همچنین پروژه افزایش زیرسقفی کارخانه‌های کنسانتره نیز در مرحله طراحی و تهیه اسناد مناقصه است.محیاپور عنوان کرد: تامین گازوئیل در فصل زمستان، یکی از چالش‌های گهرزمین در حوزه معدن‌کاری است که افزایش قیمت آن، تاثیر چندانی در سود عملیاتی مجموعه نخواهد داشت.وی میزان اشتغال در شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین را با توجه به طرح‌های توسعه و اکتشافات این شرکت بیش از ۱۱ هزار نفر پرسنل اعلام کرد.گفتنی است در پایان مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲، تقسیم سود ۳۲۰ تومان به ازای هر سهم به تصویب رسید و روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد.

گفتنی است، سهامداران عمده شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین شامل؛ شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ۲۸.۳۷ درصد،  شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید ۲۶.۱۲ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ۱۹.۱۵ درصد، شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر ۱۸.۹۲ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر ۲.۳۸ درصد و ۵.۰۶ درصد سایر سهامداران است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها