۱۴۰۲ دوشنبه ۲۸ اسفند چاپ

گل‌گهر؛ از خلق ایده تا خلق ثروت

گل‌گهر؛ از خلق ایده تا خلق ثروت

اقتصاد میهن: امروزه اولویت رقابت‌پذیری در بازارهای بین‌المللی نوآوری است و فقدان این مقوله مهم در صنایع معدنی و فلزی چالش‌های بسیاری به همراه دارد. از سوی دیگر نوآوری در توسعه معادن کشور بسیار حائز اهمیت است زیرا پیاده‌سازی ایده‌های نو و فناورانه، توسعه استخراج و فرآوری معادن را به دنبال دارد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد میهن،  از این ‌رو، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر که یکی از شاخص‌ترین فعالان بخش معدن و صنایع معدنی کشور به شمار می‌آید، تلاش می‌کند تا در این زمینه با بهره‌گیری از دانش کارشناسان زبده خود، سبب ارتقای فناوری‌های مورد استفاده و تجاری‌سازی ایده‌های نو و کاربردی شود. جایگاه و اهمیت بخش معدن در اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست. ایران نیز برای به حداقل رساندن وابستگی به خارج، در شرایط تحریمی فعلی راهی جز تقویت این بخش ندارد، پس ناگزیر است با خلق ایده‌ها به خلق ثروت برسد.از این ‌رو، حمایت از نوآوری و خلق آن باید در اولویت قرار گیرد تا برای حفظ مزیت‌های رقابتی خود و حتی برتری یافتن در زمینه‌های مختلف نسبت به سایر کشورها به نحو احسن از آن استفاده شود. در سال‌های گذشته شرکت‌های بزرگ معدنی جهان به دنبال پیشرفت فناوری و تکنولوژی صنعتی برای عملیات معدن‌کاری بوده‌اند تا بتوانند در این عرصه با به حداکثر رساندن بهره‌وری و بازدهی تولید، جایگاه خود را در بازار رقابتی حفظ کنند. می‌توان از تاثیرات مهم نوآوری در بخش معدن به کاهش هزینه تولید‌، بهینه‌سازی فرایند، افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و کیفیت محصول اشاره کرد.

نوآوری، کاتالیزور رشد صنایع

لازم به ذکر است که بهره‌گیری از ایده‌های نو برای تغییر و یا به‌روزرسانی فرایندها، مختص به بخش و یا صنعت خاصی نیست و اکنون با توجه به رقابت شدید بازار، اجرای ایده‌های فناورانه برای رشد و توسعه هر سازمان و یا شرکتی ضروری است؛ به همین دلیل واحد تحقیق و توسعه در شرکت‌های معدنی و فلزی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از این رو پیوند دانشگاه و شرکت‌های معدنی امری ضروری به شمار می‌آید، چراکه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، محلی برای رشد و شکوفایی استعدادها و پروش افراد خلاق محسوب می‌شوند که امروزه نقش مهم و کلیدی در رفع چالش‌های صنایع دارند.به طوری که اکنون با توجه شرایط تحریمی کشور، پیوند دانشگاه‌ها با صنایع بیش از گذشته مستحکم‌تر شده است و این مراکز به یکی از قطب‌های ارائه ایده‌های جدید تبدیل شده‌اند. به همین دلیل شرکت‌های معدنی در وهله نخست برای جذب افراد مورد نظر، مراکز علمی و پژوهشی را انتخاب می‌کنند که از طرفی دیگر سبب حفظ و ماندگاری سرمایه‌های انسانی در کشور می‌شوند زیرا زمانی که ایده‌پردازان موقعیت‌های فراوان و مناسبی در داخل داشته باشند، تصمیم به مهاجرت و ادامه فعالیت در خارج از کشور نمی‌گیرند.فعالان بخش معدن و صنایع معدنی برای اینکه بتوانند مسیر حرکت خود را در عرصه‌های بین‌المللی هموار کنند، نیازمند این هستند تا دانش و تکنولوژی‌های مورد استفاده را ارتقا دهند که برای این منظور، اجرا و پیاده‌سازی ایده‌های جدید برای آن‌ها بسیار مهم است. البته دستاوردها و موفقیت‌هایی که تاکنون در این بخش حاصل شده است، نشان از این دارد که فعالان بخش معدن و صنایع معدنی با سرعت در مسیر رشد حرکت کرده و به خوبی اهداف توسعه‌ای خود را محقق کرده‌اند.

«کگل»، بنگاه اقتصادی نوآور

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گندله و کنسانتره در ایران، الگویی موفق در این زمینه به شمار می‌آید زیرا این بنگاه اقتصادی موفق شده است با بهره‌گیری از افراد خلاق و متخصص، اقدامات فراوانی در زمینه فناوری انجام دهد که نتایجی مانند کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری، ایجاد بازارهای جدید، افزایش رقابت‌پذیری و افزایش درآمد مجموعه را به دنبال داشته‌اند. لازم به ذکر است که اکنون مولفه‌ها و متغیرهای تاثیر‌گذار بر فرایندها، متعدد و دائما در حال تغییر هستند؛ به همین دلیل زمانی یک سازمان نسبت به رقبای خود برتری می‌یابد که به جای پیروی و تبعیت از اقدامات سایر بنگاه‌های اقتصادی، رهبری این جریانات را به وسیله نوآوری به دست بگیرد.شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با توجه به این موضوع همواره سعی دارد تا همگام با رشد تولید، فناوری‌های خود را توسعه دهد و با ارائه ایده‌های جدید و نوآور، نقش موثرتری در رشد و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی داشته باشد. باید گفت که کارشناسان واحد تحقیق و توسعه این شرکت وظیفه مهمی را بر عهده دارند که خوشبختانه تا به امروز، به خوبی از پس اجرای آن‌ها برآمده و موفق شده‌اند نام شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر را به عنوان بنگاه اقتصادی نوآور در زمینه‌های مختلف مطرح کنند.البته شکی نیست که این روند همچنان ادامه دارد و این مجموعه پویا و خلاق در آینده نیز موفقیت‌های بیشتری را کسب خواهد کرد. از جمله دستاوردهای شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در زمینه ارائه ایده‌های نو و فناور می‌توان به کسب تندیس چهارمین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین بخش معدن و صنایع معدنی (اینوماین) اشاره کرد.

این جشنواره با هدف شناسایی نوآوران فناور بخش معدن و صنایع معدنی، فرصت‌سازی برای صاحبان ایده‌، تجاری‌سازی ایده‌‌های برتر، حل مسائل ملی مبتنی بر اندیشه ایرانی، جلب و هدایت سرمایه‌گذاری، هم‌گرایی صاحبان صنعت و پژوهشگران فناور، توسعه فضای تعامل، هم‌فکری و خلاقیت برگزار می‌شود که از بین ایده‌های ثبت‌ شده در سطح کشور، ۱۰۸ ایده انتخاب و ۱۲ ایده به عنوان ایده برتر برگزیده شدند؛ گفتنی است که سه ایده برتر این جشنواره متعلق به کارشناسان شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بود که با ارائه‌ این ایده‌ها بسیار خوش درخشیدند.البته همان طور که اشاره شد، این مجموعه اقدامات متعددی در این زمینه انجام داده است و موفقیت‌های آن به این موارد خلاصه نمی‌شود؛ به طوری که در خرداد ماه سال جاری کلنگ احداث سرای نوآوری فولاد، زنجیره تامین و صنایع وابسته به دانشگاه آزاد واحد سیرجان در مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر به زمین زده شد. لازم به ذکر است که فاز نخست این مجموعه قرار است در هفت هزار و ۵۵۰ مترمربع و طی ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها